Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/283
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWICHET KHAMBUNRATen
dc.contributorวิเชศ คำบุญรัตน์th
dc.contributor.advisorPiyada Sombatwattanaen
dc.contributor.advisorปิยดา สมบัติวัฒนาth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot University. INSTITUTE OF RESEARCH IN BEHAVIORAL SCIENCEen
dc.date.accessioned2019-10-15T05:49:59Z-
dc.date.available2019-10-15T05:49:59Z-
dc.date.issued19/7/2019
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/283-
dc.descriptionDOCTOR OF PHILOSOPHY (Ph.D.)en
dc.descriptionปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)th
dc.description.abstractThis research aimed (1) to study the comprehension of managers regarding the definition of authentic leadership among commercial business executives; and (2) to study the effectiveness of the program towards authentic leadership development for commercial business executives. This study employed mixed methods research and was conducted in terms of exploratory design. In phase one, this study was conducted as a form of qualitative research. The key informants consisted of five executives The research methodology used in-depth interviews as the data in this study. The finding showed that authentic leadership was defined as self-awareness, demonstrating rational transparency, a balanced decision -making process, expressing and internalized moral perspective, and showing development in terms of self and others. The definition was established from the finding of phase one and with the purpose of continuing further study in phase two. Phase two was conducted as a quasi-experimental research. The sample of sixty participants at the management level was divided into experiment level was divided into experimental group and control group (30:30) using pre-measures, post-measures and repeated measures. The data were analyzed using ANOVA for Repeated Measures. The results of theses analyses revealed the following: (1) the experimental group revealed that the mean of authentic leadership, after participation in this program, was higher than the control group, which was statistically significant at a level of 0.5; (2) the experimental group indicated authentic leadership for five characteristics in the post-experiment phase, and after following up, the results were much higher than the pre-experimental group with a statistically significant level of 0.5.en
dc.description.abstractความมุ่งหมายของการวิจัยนี้ เพื่อ 1) เพื่อศึกษาทำความเข้าใจเกี่ยวกับประสบการณ์ความหมายของภาวะผู้นำที่แท้จริงของผู้บริหารในธุรกิจพาณิชย์ และ 2) เพื่อสร้างและศึกษาประสิทธิผลของโปรแกรมการพัฒนาภาวะผู้นำที่แท้จริงของผู้บริหารในธุรกิจพาณิชย์ การวิจัยนี้เป็นการวิจัยผสานวิธีในรูปแบบเชิงสำรวจ การวิจัยระยะที่ 1 เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ 5 คน ใช้การสัมภาษณ์ข้อมูลเชิงลึก วิเคราะห์ข้อมูลโดยวิธีการเทียบเคียงรูปแบบ ผลการศึกษาความหมายของภาวะผู้นำที่แท้จริงของผู้บริหารในธุรกิจพาณิชย์ หมายถึง รูปแบบพฤติกรรมผู้นำที่แสดงออกถึงการตระหนักรู้ในตนเอง การมีความโปร่งใสเชิงสัมพันธ์ การมีความสมดุลในกระบวนการตัดสินใจ การมีมุมมองเกี่ยวกับความมีจริยธรรมในตนเอง และการพัฒนาตนเองและผู้อื่น ผู้วิจัยนำผลการวิจัยระยะที่ 1 มาออกแบบโปรแกรมและแบบวัดภาวะผู้นำที่แท้จริงของผู้บริหารในธุรกิจพาณิชย์ ในการวิจัยระยะที่ 2 สำหรับการวิจัยระยะที่ 2 เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง กับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นหัวหน้างาน 60 คน กลุ่มทดลอง 30 คน กลุ่มควบคุม 30 คน ระยะเวลาการทดลอง 6 สัปดาห์ กำหนดกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม วัดก่อน วัดหลัง และวัดซ้ำเพื่อติดตามผลหลังสิ้นสุด 4 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) โปรแกรมพัฒนาภาวะผู้นำที่แท้จริงของผู้บริหารในธุรกิจพาณิชย์ และ 2) แบบวัดภาวะผู้นำที่แท้จริงของผู้บริหารในธุรกิจพาณิชย์ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบวัดซ้ำ ผลการวิจัย พบว่า 1) กลุ่มทดลองมีค่าเฉลี่ยของภาวะผู้นำที่แท้จริงภายหลังการเข้าร่วมโปรแกรม สูงกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) กลุ่มทดลองมีภาวะผู้นำที่แท้จริงทั้ง 5 ด้าน ภายหลังการทดลอง และระยะติดตามผลมากกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectประสิทธิผลของโปรแกรมth
dc.subjectภาวะผู้นำที่แท้จริงth
dc.subjectโปรแกรมพัฒนาภาวะผู้นำth
dc.subjectProgram effectivenessen
dc.subjectAuthentic leadershipen
dc.subjectLeadership Programen
dc.subjectAuthentic leadership programen
dc.subjectCommercial business executivesen
dc.subject.classificationPsychologyen
dc.titleTHE EFFECT OF AUTHENTIC LEADERSHIP PROGRAM FOR EXECUTIVE IN COMMERCIAL BUSINESSen
dc.titleผลของการใช้โปรแกรมพัฒนาภาวะผู้นำที่แท้จริงของผู้บริหารในธุรกิจพาณิชย์th
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
Appears in Collections:Institute of Research in Behavioral Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs561150081.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.