Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2806
Title: CHARACTER STARDOM IN MARKETING: A STUDY OF CHARACTER DESIGN AND BRAND SUCCESS
ตัวละครสุดสร้างสรรค์ในการตลาด: ศึกษาการออกแบบตัวละครและความสำเร็จของตราสินค้า
Authors: NATTAMOL NINCHAN
ณัฐมล นิลจันทร์
Intaka Piriyakul
อินทกะ พิริยะกุล
Srinakharinwirot University
Intaka Piriyakul
อินทกะ พิริยะกุล
intaka@swu.ac.th
intaka@swu.ac.th
Keywords: การตลาดโดยใช้ตัวละคร, กูเกิลเทรนด์, ความน่ารัก, การรวมตัวของสิ่งมีชีวิตและไม่มีชีวิต, ภาพเคลื่อนไหว, สาเหตุของการค้นหาตัวละคร
Character marketing Google Trends Baby Face Creature Fusion Animation Drivers of Search Popularity
Issue Date:  24
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This study investigates the factors contributing to the success of popular characters in marketing, such as Hello Kitty, Uncle Roger, and Mickey Mouse. Using Google Trends data was used as a proxy for audience interest, and we collected search volume indices for 100 famous characters were searched over a 72-month period. The data was normalized using a benchmark character, and peaks in search volume were identified and analyzed to determine the events driving audience interest. Multiple regression analysis was conducted to examine the influence of various factors, including character design attributes and event categories, on the normalized search volume index. The results indicated that Drivers of Search Popularity such as movie releases, blog news, and collaborations significantly impacted character success, while character design attributes like baby face ,creature fusion and the animation did not show significant influence. This research provides valuable insights for marketers and character designers seeking to enhance the success of their characters in the market.
การศึกษานี้มุ่งค้นคว้าปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จของตัวละครยอดนิยมในการตลาด เช่น Hello Kitty, Uncle Roger และ Mickey Mouse โดยใช้ข้อมูลจาก Google Trends เป็นตัวแทนสำหรับความสนใจของผู้ชม และเก็บรวบรวมดัชนีปริมาณการค้นหาสำหรับตัวละครที่มีชื่อเสียง 100 ตัวในช่วงระยะเวลา 72 เดือน ข้อมูลถูกทำให้เป็นมาตรฐานโดยใช้ตัวละครมาตรฐาน และระบุจุดสูงสุดของปริมาณการค้นหาเพื่อวิเคราะห์หาเหตุการณ์ที่กระตุ้นความสนใจของผู้ชม การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณถูกดำเนินการเพื่อตรวจสอบอิทธิพลของปัจจัยต่างๆ รวมถึงคุณลักษณะการออกแบบตัวละครและหมวดหมู่ของเหตุการณ์ ที่มีต่อดัชนีปริมาณการค้นหาที่ทำให้เป็นมาตรฐานแล้ว ผลการศึกษาชี้ให้เห็นว่าสาเหตุของการค้นหาตัวละครเช่น การเปิดตัวภาพยนตร์ ข่าวบล็อก และความร่วมมือส่งผลอย่างมีนัยสำคัญต่อความสำเร็จของตัวละคร ในขณะที่คุณลักษณะการออกแบบตัวละคร เช่น ความน่ารัก การรวมตัวของสิ่งมีชีวิตและไม่มีชีวิตและภาพเคลื่อนไหว ไม่ได้แสดงอิทธิพลอย่างมีนัยสำคัญ งานวิจัยนี้ให้ข้อมูลเชิงลึกที่มีค่าสำหรับนักการตลาดและนักออกแบบตัวละครที่ต้องการเพิ่มความสำเร็จของตัวละครในตลาด
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2806
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs641110018.pdf13.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.