Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2799
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorCHANOKNAT RATTANACHALOEMWONGen
dc.contributorชนกนาถ รัตนเฉลิมวงศ์th
dc.contributor.advisorSathin Prachanbanen
dc.contributor.advisorสาธิน ประจันบานth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2024-07-11T03:26:21Z-
dc.date.available2024-07-11T03:26:21Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued24/5/2024
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2799-
dc.description.abstractThis research aimed to examine the development of table tennis instructional model enhancement by movement activities for lower secondary school students. The research is divided into three phases as follows: Phase 1: synthesis of documents, textbooks, observation of teaching and learning, interviews with three teachers, and group discussions with 30 students. The data collection tools included teaching and learning observation forms, semi-structured interview forms, and group discussion forms. Phase 2: the development of the teaching model for table tennis with physical activity enrichment. The research findings reveal that the developed model comprises six steps according to the SEMERC Model: (1) self-study; (2) self-evaluation; (3) motivation enhancement; (4) knowledge expansion; (5) response and feedback; and 6) construction. When the aforementioned template is inspected for quality in terms of accuracy and suitability, it is found that. The criteria for validation included Mean Deviation (Md ≥ 3.50), Interquartile Range (IQR ≤ 1.50), and quality assessment of knowledge, fundamental movement skills, table tennis skills, attitudes, and satisfaction using predetermined criteria. Phase 3: Experimentation and evaluation of the teaching model and its instructional manual. When the developed model was implemented: (1) students exhibited significantly higher levels of knowledge, fundamental movement skills, table tennis skills, and attitudes after learning with the teaching model created by the researchers compared to traditional table tennis teaching methods, and with a statistical significance level of .05; (2) students who learned with the enriched teaching model showed significantly higher satisfaction levels than the established criteria (mean = 3.50) and the lower secondary school students had a statistical significance level of .05; (3) students in the experimental group demonstrated significantly better outcomes in terms of knowledge, fundamental movement skills, table tennis skills, attitudes, and satisfaction compared to the control group, at a statistical significance level of .05.en
dc.description.abstractการวิจัยและพัฒนาครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อพัฒนารูปแบบการสอนกีฬาเทเบิลเทนนิสแบบเสริมกิจกรรมการเคลื่อนไหว สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น โดยแบ่งการวิจัยเป็น 3 ระยะ ดังนี้ ระยะที่ 1 สังเคราะห์เอกสาร ตำรา สังเกตการเรียนการสอน สัมภาษณ์ครูผู้สอน จำนวน 3 คน และสนทนากลุ่มนักเรียน จำนวน 30 คน เครื่องมือในการเก็บข้อมูล คือ แบบสังเกตการเรียนการสอน แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง และแบบสนทนากลุ่ม ระยะที่ 2 สร้างและพัฒนารูปแบบการสอนกีฬาเทเบิลเทนนิสแบบเสริมกิจกรรมการเคลื่อนไหว ฯ พบว่า รูปแบบการสอน (SEMERC Model) ประกอบด้วย 6 ขั้นตอน ดังนี้ 1) เรียนรู้ด้วยตนเอง (Self-Study) 2) ประเมินตนเอง (Self-Evaluation) 3) กระตุ้นเร้า (Motivation Enhancement) 4) ขยายความรู้ (Expand Knowledge) 5) ให้ข้อมูลย้อนกลับ (Response and Feedback) และ 6) สร้างสรรค์และนำเสนอความรู้ (Construction) และเมื่อนำรูปแบบฯ ไปตรวจสอบคุณภาพในด้านความถูกต้อง ความเหมาะสม พบว่าเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด (Md ≥ 3.50) (IQR ≤ 1.50) และตรวจสอบคุณภาพของเครื่องมือการวัดและประเมินผล พบว่า มีความเที่ยงตรง ความเป็นปรนัย ค่าอำนาจจำแนก และความเชื่อมั่น ตามเกณฑ์ที่กำหนด ระยะที่ 3 ทดลองและประเมินผลการใช้รูปแบบฯ และคู่มือการใช้รูปแบบฯ เมื่อนำรูปแบบฯ ไปทดลองใช้ พบว่า 1) นักเรียนมีความรู้ ทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐาน ทักษะกีฬาเทเบิลเทนนิส และเจตคติ หลังเรียนด้วยรูปแบบการสอนกีฬาเทเบิลเทนนิสที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นและรูปแบบการสอนกีฬาเทเบิลเทนนิสแบบปกติ สูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) นักเรียนที่เรียนด้วยรูปแบบการสอนกีฬาเทเบิลเทนนิสแบบเสริมกิจกรรมการเคลื่อนไหว สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น มีความพึงพอใจสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.50) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) นักเรียนมีความรู้ ทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐาน ทักษะกีฬาเทเบิลเทนนิส เจตคติ และความพึงพอใจ หลังเรียนของกลุ่มทดลองดีกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectรูปแบบการสอนth
dc.subjectกีฬาเทเบิลเทนนิสth
dc.subjectทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐานth
dc.subjectInstructional modelen
dc.subjectTable tennis skillsen
dc.subjectFundamental movement skillsen
dc.subject.classificationHealth Professionsen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers at basic levelsen
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF TABLE TENNIS INSTRUCTIONAL MODEL ENHANCEMENT BY MOVEMENT ACTIVITIES FOR LOWER SECONDARY SCHOOL STUDENTSen
dc.titleการพัฒนารูปแบบการสอนกีฬาเทเบิลเทนนิสแบบเสริมกิจกรรมการเคลื่อนไหว สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSathin Prachanbanen
dc.contributor.coadvisorสาธิน ประจันบานth
dc.contributor.emailadvisorsathin@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorsathin@swu.ac.th
dc.description.degreenameDOCTOR OF EDUCATION (Ed.D.)en
dc.description.degreenameการศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineDepartment of Physical Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาพลศึกษาth
Appears in Collections:Faculty of Physical Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631150183.pdf7.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.