Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2758
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorTHITIPORN THITIPORNDHARMAen
dc.contributorฐิติพร ฐิติพรธรรมth
dc.contributor.advisorSubhorn Khonthapagdeeen
dc.contributor.advisorศุภร คนธภักดีth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2024-07-11T03:12:59Z-
dc.date.available2024-07-11T03:12:59Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued24/5/2024
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2758-
dc.description.abstractThis study aims to analyze customer segmentation of a credit card company. The analysis consists of two phases: K-Means clustering and Decision Tree classification. In the initial phase, various numbers of clusters were explored using the Elbow method, Silhouette analysis, the Davies-Bouldin index, and the Calinski-Harabasz index. The second phase focused on Decision Tree classification to identify key features that differentiate customer groups and capture characteristics of each cluster. Finally, guidelines for developing customized campaigns ore promotions were provided.en
dc.description.abstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิธีการจัดกลุ่มลูกค้าของบริษัทบัตรเครดิตแห่งหนึ่ง  โดยการศึกษาแบ่งออกเป็น 2 ช่วง คือ ช่วงที่หนึ่งการจัดกลุ่มด้วยแบบจำลองเค-มีนส์ และช่วงที่สองการทำนายกลุ่มด้วยแบบจำลองต้นไม้ตัดสินใจ โดยในช่วงแรกใช้วิธีการหาจำนวนกลุ่ม (คลัสเตอร์) ที่เหมาะสมด้วย วิธีการ Elbow method, การวิเคราะห์ Silhouette, Davies-Bouldin index และCalinski-Harabasz index  และในช่วงที่สองให้แบบจำลองต้นไม้ตัดสินใจทำนายกลุ่มลูกค้า เพื่อหาฟีเจอร์สำคัญที่ส่งผลให้แบบจำลองใช้เป็นกฎการตัดสินใจในการจัดกลุ่มลูกค้า และแสดงถึงลักษณะของลูกค้าในแต่ละกลุ่ม  โดยการศึกษาในครั้งนี้ช่วยให้เข้าใจปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมและความชอบของลูกค้าในแต่ละกลุ่มได้อย่างชัดเจนยิ่งขึ้น และในท้ายที่สุดงานวิจัยนี้มีการนำเสนอแนวทางสำหรับการออกแคมเปญทางการตลาด และโปรโมชั่นเพื่อตอบสนองความต้องการของลูกค้าในแต่ละกลุ่มth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectแบบจำลองเค-มีนส์th
dc.subjectแบบจำลองต้นไม้ตัดสินใจth
dc.subjectการจัดกลุ่มลูกค้าth
dc.subjectการวิเคราะห์ซิลูเอตth
dc.subjectตัวชี้วัดเดวี-บุลดีนth
dc.subjectตัวชี้วัดคาลินสกี-ฮาราบาซth
dc.subjectK-means clusteringen
dc.subjectDecision Tree classificationen
dc.subjectCustomer segmentationen
dc.subjectSilhouette analysisen
dc.subjectDavies-Bouldin indexen
dc.subjectCalinski-Harabasz indexen
dc.subject.classificationComputer Scienceen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationFinancial and insurance activitiesen
dc.titleK-MEANS CLUSTERING AND DECISION TREE CLASSIFICATION TECHNIQUES FOR CREDIT CARD CUSTOMER SEGMENTATION AND PERSONALIZED MARKETINGen
dc.titleการจัดกลุ่มลูกค้าบัตรเครดิตด้วยเทคนิคเค-มีนส์ และต้นไม้ตัดสินใจเพื่อแนะนำแผนการตลาดเฉพาะกลุ่มth
dc.typeMaster’s Projecten
dc.typeสารนิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSubhorn Khonthapagdeeen
dc.contributor.coadvisorศุภร คนธภักดีth
dc.contributor.emailadvisorsubhorn@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorsubhorn@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF SCIENCE (M.Sc.)en
dc.description.degreenameวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineDepartment of Computer Scienceen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์th
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs651160179.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.