Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2746
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPHUMPHATCHARA PHIPHATSRIen
dc.contributorภูมพัชร พิพัฒศรีth
dc.contributor.advisorNuwee Wiwatwattanaen
dc.contributor.advisorนุวีย์ วิวัฒนวัฒนาth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2024-07-11T03:12:57Z-
dc.date.available2024-07-11T03:12:57Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued24/5/2024
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2746-
dc.description.abstractIn the modern era, e-commerce businesses fight fiercely for customers. As a result, the vast majority of worldwide consumers choose to buy online goods and services and firms must prioritize client retention techniques. In this study, the researchers looked at the pattern of customer attrition for a webpage created using publicly available data from the Kaggle.com website. The performance of three supervised machine learning techniques were logistic regression, support vector machines (SVM), and random forests. The aspect of performance was assessed using criteria such as Accuracy, Precision, Recall, F1-Score, and Confusion Matrix. The Synthetic Minority Oversampling Technique was used and feature selection to solve unbalanced data and improve data quality. The Random Forest model had the highest predictive performance, with 92% accuracy, 93% precision, 92% recall, and a 93% F1-score. The researchers also used Local Interpretable Model-Agnostic Explanations to explain the model.en
dc.description.abstractในยุคปัจจุบัน ธุรกิจ e-Commerce ต่างแข่งขันกันเพื่อแย่งชิงลูกค้า เนื่องจากประชากรโลกส่วนใหญ่เลือกซื้อสินค้าและบริการผ่านช่องทางออนไลน์กันมากขึ้น ด้วยเหตุนี้ ธุรกิจจึงจำเป็นต้องหาวิธีรักษาลูกค้าไว้ให้ได้ ในการวิจัยครั้งนี้ ผู้วิจัยได้ศึกษาแนวโน้มการเลิกเป็นลูกค้าของเว็บไซต์แห่งหนึ่ง จากข้อมูลสาธารณะในเว็บไซต์ Kaggle.com โดยนำเทคนิคการเรียนรู้ของเครื่องแบบมีผู้สอน ได้แก่ แบบจำลอง Logistic Regression, Support Vector Machines (SVM) และ Random Forest มาเปรียบเทียบและวัดประสิทธิภาพด้วยค่า Accuracy, Precision, Recall, F1-Score และ Confusion Matrix ร่วมกับการคัดเลือกคุณลักษณะและการจัดการความไม่สมดุลของข้อมูลด้วยวิธี Synthetic Minority Oversampling Technique ผลการทดลองพบว่าแบบจำลอง Random Forest มีประสิทธิภาพดีที่สุดในการทำนาย โดยมีค่า Accuracy 92 เปอร์เซ็นต์, Precision 93 เปอร์เซ็นต์, Recall 92 เปอร์เซ็นต์ และ F1-Score 93 เปอร์เซ็นต์ นอกจากนี้ ผู้วิจัยยังใช้ Local Interpretable Model-Agnostic Explanations มาช่วยอธิบายการทำงานของแบบจำลองเพื่อเพิ่มความน่าเชื่อถือth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectการเรียนรู้ของเครื่องth
dc.subjectการทำนายแนวโน้มการเลิกใช้บริการth
dc.subjectLIMEth
dc.subjectMachine learningen
dc.subjectChurn predictionen
dc.subjectLIMEen
dc.subject.classificationComputer Scienceen
dc.subject.classificationManufacturingen
dc.subject.classificationComputer scienceen
dc.titleCUSTOMER CHURN PREDICTION USING DEMOGRAPHIC DATA BASED ON MACHINE LEARNING TECHNIQUESen
dc.titleการทำนายแนวโน้มการเลิกเป็นลูกค้าด้วยข้อมูลประชากรโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ของเครื่องth
dc.typeMaster’s Projecten
dc.typeสารนิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorNuwee Wiwatwattanaen
dc.contributor.coadvisorนุวีย์ วิวัฒนวัฒนาth
dc.contributor.emailadvisornuwee@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisornuwee@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF SCIENCE (M.Sc.)en
dc.description.degreenameวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineDepartment of Computer Scienceen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์th
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130116.pdf3.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.