Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2680
Title: BRAND DESIGN AND COMMUNICATION FOR RAPO PLANT DRINKING STRAWS
การออกแบบและสื่อสารแบรนด์ผลิตภัณฑ์หลอดราโพ
Authors: SIRIKORN CHUAYCHOO
สิริกร ช่วยชู
Benjawan Arukaroon
เบญจวรรณ อารักษ์การุณ
Srinakharinwirot University
Benjawan Arukaroon
เบญจวรรณ อารักษ์การุณ
benjawanar@swu.ac.th
benjawanar@swu.ac.th
Keywords: การออกแบบ
การสื่อสาร
หลอดราโพ
วัสดุธรรมชาติ
เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม
DESIGN
COMMUNICATION
RAPO STRAW
NATURAL INGREDIENT
ENVIRONMENTALLY FRIENDLY
Issue Date:  15
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research discusses ways to effectively design the following: (1) brand identity; and (2) brand communication for Rapo straw, an environmentally friendly straw made from a reed (Rapo plant) in Amphoe Pak Panang in Nakhon Si Thammarat. Through the looking glass of qualitative research and in-depth interviews, a sample of 31 people were divided into three categories, as follows. First, a group of producers including eight people. Secondly, a group of users included eight people. Thirdly, a group of potential customers included 15 people. This research found the following: (1) producers wanted to change the packaging; (2) customers feel that packaging should reflect the environmentally friendly concept of the straws; and (3) many potential customers are intended to use natural straws and pointed out that there are limited choices of natural straws. To elaborate, only a small group of customers have prior knowledge of Rapo straws. They also advised that the manufacturers made the product information publicly available to boost the visibility of the brand and to induce the decision-making processes of customers. Thus, the researcher has designed logo, packaging and brochure using earth-tone colors (cream, green white, dark brown, light brown and black) suitable for Rapo straws and to emphasize brand identity since they can encapsulate the natural concept and meaning of the straw. Moreover, a brochure is a form of advertisement that can be used both offline and online advertisement. These designs can elevate the urges of customers to make a purchase. In this regard, the expert also advised the researcher to adjust the color palette to capture the attention of the customers.
งานวิจัยเรื่องการออกแบบและสื่อสารแบรนด์ผลิตภัณฑ์หลอดราโพ มีวัตถุประสงค์ 1) ออกแบบอัตลักษณ์ตราสินค้า 2) ออกแบบและสื่อสารแบรนด์ผลิตภัณฑ์หลอดราโพที่ทำจากต้นราโพ ที่อยู่ในอำเภอปากพนัง จังหวัดนครศรีธรรมราช ซึ่งงานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth interview) จากกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 3 กลุ่ม จำนวน 31 คน ดังนี้ 1) กลุ่มผู้ผลิต จำนวน 8 คน 2) กลุ่มผู้ใช้ผลิตภัณฑ์ จำนวน 8 คน และ 3) กลุ่มผู้คาดว่าจะใช้ผลิตภัณฑ์ จำนวน 15 คน ผลการวิจัยพบว่า 1) กลุ่มผู้ผลิตมีความต้องการเปลี่ยนบรรจุภัณฑ์ 2) กลุ่มผู้ใช้ผลิตภัณฑ์ต้องการเปลี่ยนบรรจุภัณฑ์ให้มีความสอดคล้องกับผลิตภัณฑ์ 3) กลุ่มผู้คาดว่าจะใช้ผลิตภัณฑ์ต้องการเปลี่ยนเป็นใช้หลอดที่ทำจากวัสดุธรรมชาติ แต่รู้จักหลอดที่ทำจากวัสดุธรรมชาติน้อย อีกทั้งยังมีคนรู้จักหลอดราโพน้อย หากกลุ่มผู้ผลิตสามารถให้ข้อมูลเกี่ยวกับหลอดราโพได้มากขึ้นจะช่วยให้กลุ่มผู้คาดว่าจะใช้ผลิตภัณฑ์ได้รับความรู้และส่งผลสู่การตัดสินใจซื้อได้ ดังนั้น ผู้วิจัยจึงได้ดำเนินการออกแบบอัตลักษณ์ตราสินค้าและบรรจุภัณฑ์ โดยใช้สีเอิร์ธโทน อันได้แก่ สีครีม สีเขียว สีขาว สีน้ำตาลเข้ม สีน้ำตาลอ่อน และสีดำ ซึ่งสีเอิร์ธโทนสามารถอธิบายความเป็นธรรมชาติเหมือนกับต้นราโพที่โตขึ้นตามธรรมชาติได้ นอกจากนี้แล้ว การออกแบบตราสินค้าสามารถสื่อความหมายถึงผลิตภัณฑ์หลอดราโพได้อย่างครบถ้วน และการออกแบบสื่อประชาสัมพันธ์ในรูปแบบแผ่นพับสามารถประชาสัมพันธ์ได้ทั้งออนไลน์และออฟไลน์ โดยจัดวางรูปภาพและเนื้อหามีความน่าสนใจ การออกแบบและเนื้อหาสามารถดึงดูดให้กลุ่มผู้บริโภคตัดสินใจซื้อได้ นอกจากนี้แล้ว หากปรับโทนสีหรือดึงโทนสีอื่นให้งานออกแบบมีโทนสีเด่นเพิ่มขึ้น จะช่วยให้การออกแบบโดดเด่นและสามารถดึงดูดความสนใจจากกลุ่มผู้บริโภคได้มากขึ้น
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2680
Appears in Collections:College of Social Communication Innovation

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs641130384.pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.