Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2619
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNATTAPORN TONGPUNen
dc.contributorณัฐพร ทองพันธ์th
dc.contributor.advisorWanphen Pratoomtongen
dc.contributor.advisorวันเพ็ญ ประทุมทองth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2024-01-15T01:25:28Z-
dc.date.available2024-01-15T01:25:28Z-
dc.date.created2023
dc.date.issued15/12/2023
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2619-
dc.description.abstractThis research used a pre-experimental design. The purposes of the research are as follows: (1) to compare the pretest and posttest results involving the physics concept of students who learned through constructivist learning method with visual thinking strategy and the  Heller and Heller logical physics problem-solving strategy and according to the criterion of 60%; (2) to compare the pretest and posttest results involving physics problem-solving ability of students who learned through constructivist learning method with visual thinking strategy and Heller and Heller logical physics problem-solving strategy and according to the criterion of 60%; and (3) to compare satisfaction of students who learned through constructivist learning method with visual thinking strategy and Heller and Heller logical physics problem-solving strategy with the criterion of high level. The samples of the research included 43 eleventh grade students in the first semester of the 2023 academic year. The research instruments consisted of the following: (1) lesson plans; (2) a physics concept test; (3) a physics problem-solving test; and (4) a learning management satisfaction questionnaire. The hypotheses tested by using a t-test for dependent samples and t-test for one sample. The results of the research were as follows: (1) students who learned through constructivist learning method with visual thinking strategy and Heller and Heller logical physics problem-solving strategy had  physics concept higher than before the instruction and higher than the 60% of the criterion at a .05 level of significance; (2) students who learned through constructivist learning method with visual thinking strategy and Heller and Heller logical physics problem-solving strategy had physics problem-solving ability higher than before the instruction and higher than the 60% of the criterion at a .05 level of significance; and (3) students who learned through constructivist learning method with visual thinking strategy and Heller and Heller logical physics problem-solving strategy had the satisfaction towards instruction at a high level with the criterion at a .05 level of significance.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้เป็นการทดลองเบื้องต้น มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบมโนทัศน์ฟิสิกส์ของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวคอนสตรัคติวิสต์ร่วมกับกลวิธีการคิดเป็นภาพและกลวิธีแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์เชิงตรรกะของเฮลเลอร์และเฮลเลอร์ก่อนเรียนและหลังเรียนและเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 60 2)  เปรียบเทียบความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์ของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวคอนสตรัคติวิสต์ร่วมกับกลวิธีการคิดเป็นภาพและกลวิธีแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์เชิงตรรกะของเฮลเลอร์และเฮลเลอร์ก่อนเรียนและหลังเรียนและเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 60 และ 3) เปรียบเทียบความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ตามแนวคอนสตรัคติวิสต์ร่วมกับกลวิธีการคิดเป็นภาพและกลวิธีแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์เชิงตรรกะของเฮลเลอร์และเฮลเลอร์กับเกณฑ์ระดับมาก แบบแผนที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ แบบแผน การทดลองแบบกลุ่มเดียวทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน และแบบแผนการทดลองแบบกลุ่มเดียวทดสอบเฉพาะ หลังเรียน กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5  ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 43 คน ซึ่งได้จาก การสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบวัดมโนทัศน์ฟิสิกส์ 3) แบบวัด ความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์ และ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ใน การทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การทดสอบทีแบบกลุ่มตัวอย่างไม่เป็นอิสระจากกันและการทดสอบทีแบบหนึ่งกลุ่มเทียบ กับเกณฑ์ ผลวิจัยพบว่า 1) นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวคอนสตรัคติวิสร่วมกับกลวิธีการคิดเป็นภาพและ กลวิธีแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์เชิงตรรกะของเฮลเลอร์และเฮลเลอร์มีมโนทัศน์ฟิสิกส์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนและสูงกว่า เกณฑ์ร้อยละ 60 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวคอนสตรัคติวิสต์ร่วมกับกลวิธีการคิดเป็นภาพและกลวิธีแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์เชิงตรรกะของเฮลเลอร์และเฮลเลอร์มีความสามารถใน การแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนและสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 60 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  และ 3) นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวคอนสตรัคติวิสต์ร่วมกับกลวิธีการคิดเป็นภาพและกลวิธีแก้โจทย์ ปัญหาฟิสิกส์เชิงตรรกะของเฮลเลอร์และเฮลเลอร์มีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้อยู่ในระดับมากอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์th
dc.subjectกลวิธีการคิดเป็นภาพth
dc.subjectกลวิธีแก้ปัญหาเชิงตรรกะของเฮลเลอร์และเฮลเลอร์th
dc.subjectมโนทัศน์ฟิสิกส์th
dc.subjectความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์th
dc.subjectConstructivisten
dc.subjectVisual thinkingen
dc.subjectHeller and Heller strategyen
dc.subjectPhysics concepten
dc.subjectPhysics problem solvingen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleEFFECTS OF CONSTRUCTIVIST LEARNING METHOD WITH VISUAL THINKING STRATEGY AND HELLER AND HELLER LOGICAL PHYSICS PROBLEM SOLVING STRATEGY OF  ELEVENTH GRADE STUDENTSen
dc.titleผลของการจัดการเรียนรู้ตามแนวคอนสตรัคติวิสต์ร่วมกับกลวิธีการคิดเป็นภาพและกลวิธีแก้โจทย์ปัญหาฟิสิกส์เชิงตรรกะของเฮลเลอร์และเฮลเลอร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5  th
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorWanphen Pratoomtongen
dc.contributor.coadvisorวันเพ็ญ ประทุมทองth
dc.contributor.emailadvisorwanphenp@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorwanphenp@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineDepartment of Curriculum And Instructionen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาหลักสูตรและการสอนth
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130065.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.