Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2542
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | SIREETORN WAIPRIB | en |
dc.contributor | สิรีธร ไหวพริบ | th |
dc.contributor.advisor | Taviga Tungprapa | en |
dc.contributor.advisor | ทวิกา ตั้งประภา | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2023-10-18T03:24:32Z | - |
dc.date.available | 2023-10-18T03:24:32Z | - |
dc.date.created | 2023 | |
dc.date.issued | 21/7/2023 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2542 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this research was to develop a guideline for utilization of Educational Service Area Office ‘s Standard evaluation result for quality development the academic affairs administration. The research was divided into 3 phases: Phase One, to study on the implementation of Educational Service Area Office ‘s Standard evaluation results to improve academic administration; Phase Two, to develop guideline for the utilization of the standard Educational Service Area Office evaluation results for quality development of the academic affairs administration; and Phase Three, to examine the guidelines for quality development of the academic affairs administration. The target groups in this research: (1) executives and educational staff at the Educational Service Area Office: (2) experts and executives of the Office of the Basic Education Commission. The research instruments were an interview and a questionnaire. The data were analyzed using frequency, percentage, mean, standard deviation statistics, and content analysis. The research findings were as follows: (1) the implementation of the standard evaluation results improved the quality of academic administration in five aspects by a Deming circle (PDCA) as a framework between 94% and 100%; (2) guidelines for utilization of the standard evaluation and the results of the Educational Service Area Office for quality development of academic affairs administration, consisting of seven components: (2.1) Objectives; (2.2 ) principles of analysis of stakeholders to benefit from assessment results and set goals for utilizing evaluation results and interpreting; (2.3) conceptual framework; (2.4) definitions of terminology; (2.5) the process is planning the use of assessment results (Plan), implementation of the evaluation results (Do), assessment of the quality of evaluation results (Check), improvements quality (Action); (2.6) stakeholders and roles; and (2.7) conditions and limitations; (3) the quality assessment of guidelines for utilization of evaluation results of the Educational Service Area Office found the utility, feasibility, propriety, accuracy, and evaluation accountability were at the highest level. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อพัฒนาแนวทางการนำผลประเมินมาตรฐานสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาไปใช้เพื่อพัฒนาคุณภาพการบริหารงานด้านวิชาการของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา การวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ระยะ คือ ระยะที่ 1 การศึกษาสภาพการนำผลประเมินมาตรฐานสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาไปใช้เพื่อพัฒนาคุณภาพการบริหารงานด้านวิชาการของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา ระยะที่ 2 การพัฒนาแนวทางการนำผลประเมินมาตรฐานสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาไปใช้เพื่อพัฒนาคุณภาพการบริหารงานด้านวิชาการของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา และระยะที่ 3 การตรวจสอบคุณภาพของแนวทางการนำผลประเมินมาตรฐานสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาไปใช้ฯ ที่พัฒนาขึ้น โดยมีกลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ 1) ผู้บริหารและบุคลากรทางการศึกษาของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา 2) ผู้ทรงคุณวุฒิและผู้บริหารของสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน เครื่องมือการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยใช้สถิติบรรยาย ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า 1) สภาพการนำผลประเมินมาตรฐานสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาไปใช้เพื่อพัฒนาคุณภาพการบริหารงานด้านวิชาการของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาใน 5 ด้าน โดยประยุกต์ใช้วงจรคุณภาพ PDCA เป็นกรอบการนำผลประเมินไปใช้ในแต่ละด้าน มีการดำเนินการทุกด้านอยู่ระหว่างร้อยละ 94 ถึง 100 2) แนวทางการนำผลประเมินมาตรฐานสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาไปใช้เพื่อพัฒนาคุณภาพการบริหารงานด้านวิชาการของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา ประกอบด้วย 7 องค์ประกอบ คือ 2.1) วัตถุประสงค์ 2.2) หลักการตามการประเมินแบบมุ่งเน้นการใช้ประโยชน์ (Utilization – Focused Evaluation) 2.3) กรอบแนวคิด 2.4) นิยามศัพท์เฉพาะ 2.5) กระบวนการใช้ผลพัฒนาคุณภาพงานวิชาการ โดยใช้วงจร PDCA การวางแผนการใช้ผลประเมิน (Plan) การดำเนินงานตามแผนการใช้ผลประเมิน (Do) การประเมินคุณภาพการใช้ผลประเมิน (Check) การปรับปรุงคุณภาพการใช้ผลประเมิน (Action) 2.6) ผู้ดำเนินการและบทบาท 2.7) เงื่อนไขและข้อจำกัด และ 3) ผลการตรวจสอบคุณภาพของแนวทางการนำผลประเมินมาตรฐานสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาไปใช้ฯ โดยผู้ทรงคุณวุฒิและผู้บริหารระดับนโยบาย พบว่า แนวทางมีความเป็นประโยชน์ ความเป็นไปได้ในการนำไปใช้ ความเหมาะสม ความถูกต้อง และความรับผิดชอบต่อคุณภาพการประเมิน ในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (MEAN=4.78, S.D.=.54) และผลการตรวจสอบคุณภาพ โดยผู้บริหารและบุคลากรทางการศึกษาของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา พบว่า คุณภาพในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (MEAN=4.69, S.D.=.61) | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | การใช้ผลการประเมิน | th |
dc.subject | การพัฒนาคุณภาพ | th |
dc.subject | การบริหารงานด้านวิชาการ | th |
dc.subject | สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา | th |
dc.subject | Utilization of evaluation results | en |
dc.subject | Quality development | en |
dc.subject | Academic affairs | en |
dc.subject | Educational Service Area Office | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | GUIDELINE FOR UTILIZATION OF EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE'S STANDARD EVALUATION RESULT FOR QUALITY DEVELOPMENT IN THE ACADEMIC AFFAIRS ADMINISTRATION | en |
dc.title | แนวทางการนำผลประเมินมาตรฐานสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาไปใช้ เพื่อพัฒนาคุณภาพการบริหารงานด้านวิชาการของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Taviga Tungprapa | en |
dc.contributor.coadvisor | ทวิกา ตั้งประภา | th |
dc.contributor.emailadvisor | taviga@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | taviga@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education Measurement And Research HE | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการวัดผลและวิจัยการศึกษา | th |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs621130208.pdf | 7.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.