Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2413
Title: FACTORS BASED ON AISAS MODEL INFLUENCINGCONSUMER PURCHASE INTENTION ON TIKTOK IN BANGKOK UNDER COVID-19 PANDEMIC BACKGROUND
-
Authors: HUI ZHOU
HUI ZHOU
Wanlapa Hattakitpanitchakul
วัลภา หัตถกิจพาณิชกุล
Srinakharinwirot University
Wanlapa Hattakitpanitchakul
วัลภา หัตถกิจพาณิชกุล
wanlapah@swu.ac.th
wanlapah@swu.ac.th
Keywords: การตัดสินใจซื้อ
AISASโมเดล
ผู้นำทางความคิด(KOL)
ราคา
ติ๊กตอก
Purchase intention
TikTok
AISAS model
Key Opinion Leader (KOL)
Pricing
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research is to study the factors based on AISAS model influencing consumer purchase intentions on TikTok in Bangkok in context of the COVID-19 pandemic background. The samples in this research consisted of 400 people. The data were analyzed using inferential statistical analysis and multiple regression analysis. The results were as follows: most respondents were female, aged between 18-28, held Bachelor degree, worked as a private company employee, and earned earn salary between 15,001-30,000 Baht. The overall factors included factors of Demographic, Key Opinion Leader and Pricing were at good level. The results of the hypothesis testing were as follows: (1) age, gender, educational level, occupation and monthly salary; (2) key opinion factor based on AISAS model consisted of Attention, Interest, Search, Action, Share, some of the AISAS model had relationship between consumer purchase intention on TikTok rather than any other channel; consumer perspectives on selling products on TikTok are trustworthy; the KOL factor mattered most when making decisions to buy on TikTok; perspectives on recommending others to buy on TikTok; Consumer perspective on live streaming seller model on TikTok is the future trend for ecommerce and (3) Pricing factor based on AISAS model consist of Attention, Interest, Search, Action, Share, some of the AISAS model had relationship with consumer purchase intentions on TikTok rather than any other channel; consumer perspective on products selling on TikTok are trustworthy; pricing factor matters most when make decision to buy on TikTok; perspective on recommending others to buy on TikTok; and consumer perspective for a live streaming seller model on TikTok is the future trend for ecommerce. These factors were found to be at a statistically significant level of 0.05.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยตามโมเดล AISAS ที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคบนติ๊กตอกในกรุงเทพมหานครภายใต้ภูมิหลังการแพร่ระบาดของโควิด-19 กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้มีจำนวน 400 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงอนุมานและการวิเคราะห์เชิงถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 18-28 ปี โดยมีวุฒิปริญญาตรี ทำงานเป็นพนักงานบริษัทเอกชน เงินเดือนระหว่าง 15,001-30,000 บาท ปัจจัยโดยรวมด้านประชากร ปัจจัยผู้นำทางความคิดเห็น (KOL) และปัจจัยราคาอยู่ในระดับดี ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า (1) อายุ เพศ ระดับอุดมการศึกษา อาชีพ เงินเดือนประจำ (2) ปัจจัยด้านความคิดเห็นที่สำคัญตามโมเดล AISAS ประกอบด้วย สร้างการรับรู้ (Attention) ดึงดูดความสนใจ (Interest) ค้นหา (Search) ตัดสินใจซื้อ (Action) และบอกต่อ (Share) โมเดล AISAS บางโมเดลมีความสัมพันธ์กับความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคบนติ๊กตอกมากกว่าช่องทางอื่นๆ ความคาดหวังของผู้บริโภคเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ที่ขายบนติ๊กตอก นั้นน่าเชื่อถือ ปัจจัยผู้นำทางความคิดเห็น (KOL) มีความสำคัญมากที่สุดในการตัดสินใจซื้อบนติ๊กตอก; คาดหวังในการแนะนำผู้อื่นให้ซื้อบนติ๊กตอก; ความคาดหวังของผู้บริโภคในรูปแบบผู้ขายสตรีมสดบนติ๊กตอกเป็นแนวโน้มในอนาคตสำหรับอีคอมเมิร์ซ (3) ปัจจัยด้านราคาตามโมเดล AISAS บางรูปแบบมีความสัมพันธ์กับความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคบนติ๊กตอกมากกว่าช่องทางอื่นๆ ความคาดหวังของผู้บริโภคเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ที่ขายบน ติ๊กตอกนั้นน่าเชื่อถือ ปัจจัยด้านราคามีความสำคัญที่สุดในการตัดสินใจซื้อบนติ๊กตอกคาดหวังในการแนะนำผู้อื่นให้ซื้อบนติ๊กตอก; ความคาดหวังของผู้บริโภคในรูปแบบผู้ขายสตรีมสดบนติ๊กตอกเป็นแนวโน้มในอนาคตสำหรับอีคอมเมิร์ซ พบว่าปัจจัยเหล่านี้มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2413
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs621130076.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.