Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2399
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorCHOUANG UTITASARNen
dc.contributorช่อเอื้อง อุทิตะสารth
dc.contributor.advisorMarut Patpholen
dc.contributor.advisorมารุต พัฒผลth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2023-09-26T07:24:55Z-
dc.date.available2023-09-26T07:24:55Z-
dc.date.created2023
dc.date.issued21/7/2023
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2399-
dc.description.abstractThe purposes of this research are as follows: (1) to study the creative mathematics learning management competencies of pre-service teachers at Rajabhat University; (2) to develop teacher enhancement curriculum for enhancing the pre-service creative mathematics learning management competencies of teachers; and (3) to evaluate the effectiveness of the teacher enhancement curriculum for enhancing the pre-service competencies of teachers in terms of creative mathematics learning management competencies. This research and development consisted of three stages: (1) to study the creative mathematics learning management competencies of pre-service teachers, the researcher studied theories, approaches, and in-depth interviews with course lecturers or instructors of mathematics students in the Faculty of Education at Rajabhat University. Then, using a multi-stage sampling method, confirmatory factors were analyzed from a sample of 450 second-year pre-service mathematics teachers from 38 Rajabhat University Faculties of Education, in the 2022 academic year; (2) to develop teacher enhancement curriculum for enhancing the creative mathematics learning management competencies of pre-service teachers, the researcher designed the curriculum according to Tyler's procedures and developed curriculum using the ADDIE model and had a quality inspection by seven experts and a pilot study; (3) to assess the effectiveness of the teacher enhancement curriculum for enhancing teachers at pre-service creative mathematics learning management competencies, the researcher tried out the curriculum with 30 second year pre-service mathematics teachers in the Faculty of Education (four-year teacher program) at Suan Sunandha Rajabhat University by selecting samples by multi-stage random sampling. The results revealed the following: (1) the characteristics of the creative mathematics learning management competencies of pre-service teachers at Rajabhat University consisted of four components: (1) competency in designing personal mathematics learning; (2) competency in creating mathematics learning innovation; (3) competency in coaching mathematics learning; and (4) competency in building mathematics learning community; (2)  the outcome of the teacher enhancement curriculum for enhancing the creative mathematics learning management competencies of pre-service teachers was a blended curriculum with coaching. The main process of organizing learning in the curriculum consisted of five steps: principles, objectives, content, procedures for organizing learning activities, and measurement and evaluation.The results of the quality inspection showed that it was appropriate at the highest level and that all components were consistent; and (3) pre-service teachers had knowledge, understanding, practical skills, attributes, and attitudes in designing creative mathematics learning increased according to the experimental period. There was a statistically significant difference at a level of .05.en
dc.description.abstractการวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษาสมรรถนะการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์เชิงสร้างสรรค์ของนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ 2) เพื่อพัฒนาหลักสูตรเสริมความเป็นครูเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์เชิงสร้างสรรค์สำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ และ 3) เพื่อประเมินประสิทธิผลของหลักสูตรเสริมความเป็นครูเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์เชิงสร้างสรรค์สำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ การวิจัยใช้ระเบียบวิธีวิจัยและพัฒนา ดำเนินการวิจัยเป็น 3 ระยะ คือ ระยะที่ 1 การศึกษาสมรรถนะการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์เชิงสร้างสรรค์ของนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฎ ด้วยการ ศึกษาแนวคิด ทฤษฎี สัมภาษณ์เชิงลึกอาจารย์ประจำหลักสูตรหรืออาจารย์ผู้สอนนักศึกษาสาขาวิชาคณิตศาสตร์ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏ วิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน จากกลุ่มตัวอย่างที่ใช้วิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอนเป็นนักศึกษาสาขาวิชาคณิตศาสตร์ ชั้นปีที่ 2 คณะครุศาสตร์ ปีการศึกษา 2565 จำนวน 450 คน จากมหาวิทยาลัยราชภัฏ จำนวน 38 แห่ง ระยะที่ 2 การพัฒนาหลักสูตรเสริมความเป็นครูเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์เชิงสร้างสรรค์สำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฎ ออกแบบหลักสูตรตามขั้นตอนของไทเลอร์และพัฒนาหลักสูตรตามแบบจำลอง ADDIE ตรวจสอบคุณภาพโดยผู้เชี่ยวชาญจำนวน 7 ท่าน และศึกษานำร่อง ระยะที่ 3 การประเมินประสิทธิผลและปรับปรุงหลักสูตรเสริมความเป็นครูเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์เชิงสร้างสรรค์สำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฎ ผู้วิจัยทดลองใช้หลักสูตรโดยเลือกกลุ่มตัวอย่างจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอนเป็นนักศึกษาครูชั้นปีที่ 2 สาขาวิชาคณิตศาสตร์ คณะครุศาสตร์ (หลักสูตรครู 4 ปี) มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา จำนวนนักศึกษาทั้งหมด 30 คน ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 ผลการวิจัยพบว่า 1) สมรรถนะการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์เชิงสร้างสรรค์ของนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฎ ประกอบไปด้วย 4 องค์ประกอบ ได้แก่ สมรรถนะด้านการออกแบบการเรียนรู้คณิตศาสตร์ส่วนบุคคล สมรรถนะด้านการสร้างนวัตกรรมการเรียนรู้คณิตศาสตร์ สมรรถนะด้านการโค้ชเพื่อการเรียนรู้คณิตศาสตร์ และ สมรรถนะด้านการสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้คณิตศาสตร์ 2) ผลการพัฒนาหลักสูตรเสริมความเป็นครูเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์เชิงสร้างสรรค์สำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฎ ได้หลักสูตรเสริมความเป็นครูที่มีการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานร่วมกับการโค้ช กระบวนการเรียนรู้ในหลักสูตรมี 5 ขั้นตอน หลักสูตรประกอบด้วยหลักการ วัตถุประสงค์ แนวทางการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ การวัดและประเมินผล ผลการตรวจสอบคุณภาพหลักสูตรพบว่ามีความเหมาะสมอยู่ในระดับ มากที่สุด และมีความสอดคล้องกันทุกองค์ประกอบ 3) นักศึกษาครูมีความรู้ ความเข้าใจ ทักษะปฎิบัติ คุณลักษณะและเจตคติในการออกแบบการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์เชิงสร้างสรรค์เพิ่มขึ้นตามช่วงระยะเวลาที่ทดลอง มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectสมรรถนะth
dc.subjectการเรียนรู้แบบผสมผสานth
dc.subjectการโค้ชth
dc.subjectCompetencyen
dc.subjectBlended learningen
dc.subjectCoachingen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF TEACHER ENHANCEMENT CURRICULUM TO ENHANCE CREATIVE MATHEMATICS LEARNING MANAGEMENT COMPETENCIES FOR PRE- SERVICE TEACHERS, RAJABHAT UNIVERSITYen
dc.titleการพัฒนาหลักสูตรเสริมความเป็นครูเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์  เชิงสร้างสรรค์สำหรับนักศึกษาครูมหาวิทยาลัยราชภัฏth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorMarut Patpholen
dc.contributor.coadvisorมารุต พัฒผลth
dc.contributor.emailadvisormarutp@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisormarutp@swu.ac.th
dc.description.degreenameDOCTOR OF PHILOSOPHY (Ph.D.)en
dc.description.degreenameปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Graduate School

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs611120027.pdf11.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.