Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2345
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorKANOKWAN BUNTHIPPHANONen
dc.contributorกนกวรรณ บุญทิพย์ภานนท์th
dc.contributor.advisorChanick Wangphanichen
dc.contributor.advisorฌานิก หวังพานิชth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2023-09-26T07:07:38Z-
dc.date.available2023-09-26T07:07:38Z-
dc.date.created2023
dc.date.issued19/5/2023
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2345-
dc.description.abstractThis research is a quasi-experimental research and using One-Group Pretest-Posttest Design. This study aims to: (1) examine the learning achievement of a Thai string ensemble through the instructional package on Davies' model of practical skills; and (2) study the satisfaction of students toward teaching and learning through the instructional package on Davies' model of practical skills. The sample consisted of six Thai music students at Watyangchai School according to the pattern of a small Thai string ensemble. The research tools were as follows: (1) the experimental tools, including the Thai string ensemble instructional package, based on Davies' model of practical skills; and (2) the data-collection tools, including the learning achievement in the Thai string ensemble test and the satisfaction toward teaching and learning through the instructional package on the Davies' model of practical skills test. The results were derived by comparing learning achievement in the Thai string ensemble through the Thai string ensemble instructional package based on Davies' model of practical skills used a statistical analysis of the t-test for the dependent Sample; and analyzing satisfaction with teaching and learning through the instructional package on Davies' model of practical skills using a simple descriptive statistical analysis, including mean and standard deviation. The results were learning achievement in the Thai string ensemble composed of Thai music students were significantly higher than before using the instructional package on Davies' model of practical skills at a .05 level; and the satisfaction of Thai music students toward teaching and learning through the instructional package on Davies' model of practical skills was at a high level (X = 4.45, S.D. = 0.67).en
dc.description.abstractการวิจัยนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง โดยใช้แบบแผนการวิจัยแบบหนึ่งกลุ่มทดลองก่อนและหลัง มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรวมวงเครื่องสายไทยของนักเรียนดนตรีไทย โรงเรียนวัดยางช้าย ด้วยชุดการสอนการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยตามรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์ และ 2) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนดนตรีไทยโรงเรียนวัดยางช้ายที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนด้วยชุดการสอนการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยตามรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์ โดยกลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนดนตรีไทย โรงเรียนวัดยางช้าย จำนวน 6 คน ตามแบบแผนรูปแบบวงเครื่องสายวงเล็ก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) เครื่องมือทดลอง คือ ชุดการสอนการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยตามรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์ และเครื่องมือรวบรวมข้อมูล คือ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรวมวงเครื่องสายไทย และ 2) แบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนด้วยชุดการสอนการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยตามรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์ วิเคราะห์ข้อมูลโดย 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์การบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยก่อนและหลังการเรียนด้วยชุดการสอนการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยตามรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์ ด้วยสถิติการทดสอบค่าที แบบไม่เป็นอิสระต่อกัน และ 2) ศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนด้วยชุดการสอนการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยตามรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์ โดยใช้สถิติพื้นฐานประกอบด้วย ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลวิจัยพบว่า นักเรียนดนตรีไทยที่เรียนด้วยชุดการสอนการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยตามรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรวมวงเครื่องสายไทยหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และนักเรียนดนตรีไทยมีความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนด้วยชุดการสอนการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยตามรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์อยู่ในระดับมาก (X = 4.45, S.D. = 0.67)th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectชุดการสอนth
dc.subjectการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยth
dc.subjectรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์th
dc.subjectInstructional Packageen
dc.subjectThai String Ensembleen
dc.subjectDavies' Model of Practical Skillsen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers with subject specialisationen
dc.titleTHE STUDY OF LEARNING ACHIEVEMENT ON THAI STRING ENSEMBLE ANDSATISFACTION TOWARD TEACHING AND LEARNING THROUGH THAI STRINGENSEMBLE INSTRUCTION PACKAGES BASED ON DAVIES' MODELOF PRACTICAL SKILLS FOR THAI MUSIC STUDENTS, WATYANGCHAI SCHOOLen
dc.titleการศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรวมวงเครื่องสายไทยและความพึงพอใจที่มีต่อชุดการสอนการบรรเลงรวมวงเครื่องสายไทยตามรูปแบบทักษะปฏิบัติของเดวีส์ของนักเรียนดนตรีไทยโรงเรียนวัดยางช้ายth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorChanick Wangphanichen
dc.contributor.coadvisorฌานิก หวังพานิชth
dc.contributor.emailadvisorchanick@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorchanick@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Fine Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs621130142.pdf10.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.