Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2278
Title: THE DEVELOPMENT OF BLENDED PHYSICAL EDUCATION LESSON PLANS ON HITTING SKILLS IN KRABI KRABONG COURSE OF LOWER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
การพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบผสมผสานที่มีต่อทักษะไม้ตีในรายวิชากระบี่กระบองของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น
Authors: KANYARAT KHAMWICHAI
กัญญารัตน์ คำวิชัย
Sununta Srisiri
สุนันทา ศรีศิริ
Srinakharinwirot University
Sununta Srisiri
สุนันทา ศรีศิริ
sununts@swu.ac.th
sununts@swu.ac.th
Keywords: แผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษา
การจัดการเรียนรู้แบบผสมผสาน
ทักษะไม้ตีของกระบี่
นักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น
Physical education lesson plan
Blended Learning
Krabi-Krabong hitting skills
Lower secondary students
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research is to develop blended physical education lesson plans on hitting skills in the Krabi-krabong course in lower secondary school. The sample consisted of 30 physical education teachers at the secondary level and ten lower secondary school students at Phetchaburi Rajabhat University Demonstration School. They were selected by purposive sampling, with exclusive and inclusive criteria. The research instrument included physical education lesson plans with a content validity of 0.81, online lessons and video teaching materials with a content validity of 0.96, and the Krabi-krabong hitting skills test with a content validity of 1.00. The statistics used in this study were mean, percentage, and standard deviation. The results of the research revealed the following:  (1) blended physical education lesson plan on hitting skills in the Krabi-krabong course for lower secondary school had eight plans and three units, such as hitting skills, defense skills, eight  directions of movement skills, hitting skills for the first of eight targets, hitting skills for the second of seven targets, and hitting skills for the third of nine targets, tactical celebration and grappling; (2) the quality of the blended physical education lesson plans according to rubric score was at a good level (mean = 2.74), the appropriateness and feasibility of lesson plans were the highest levels (mean = 4.50); and (3) after try-out of lesson plans with students, it found that the students had a mean score of knowledge, hitting skills, and the desirable characteristics at pass level,  and they were satisfied with these lesson plans at a high level (mean = 4.25).
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบผสมผสานที่มีต่อทักษะไม้ตีในรายวิชากระบี่กระบองของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น กลุ่มตัวอย่างเป็นครูผู้สอนรายวิชาพลศึกษาระดับชั้นมัธยมศึกษา จำนวน 30 คน และนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้นโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี จำนวน 10 คน ได้มาจากวิธีการเลือกแบบเจาะจงโดยมีเกณฑ์การคัดเข้าและคัดออก เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบผสมผสาน ค่าความตรงเชิงเนื้อหาเท่ากับ 0.81 บทเรียนออนไลน์และสื่อการสอนประเภทวีดีทัศน์ ค่าความตรงเชิงเนื้อหาเท่ากับ 0.96 และแบบทดสอบทักษะไม้ตีกระบี่ ค่าความตรงเชิงเนื้อหาเท่ากับ 1.00 สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า  (1)แผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบผสมผสมที่มีต่อทักษะไม้ตีในรายวิชากระบี่กระบองของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น มีจำนวน 8 แผน 3 หน่วยการเรียนรู้ ได้แก่ ทักษะการตีไม้ ทักษะการรับไม้ ทักษะการเคลื่อนที่ 8 ทิศ  ทักษะไม้ตี ท่าที่ 1 ไม้ 8  ทักษะไม้ตี ท่าที่ 2 ไม้ 7 ทักษะไม้ตี ท่าที่ 3 ไม้ 9 และการคิดเชิงไม้และกรมการต่อสู้  (2)แผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบผสมผสานมีคุณภาพตามคะแนนแบบรูบริคอยู่ในระดับดี  (ค่าเฉลี่ย= 2.74) มีความเหมาะสมและเป็นไปได้ของแผนอยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย= 4.50) และ (3) ผลการทดลองใช้แผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบผสมผสานกับนักเรียน พบว่า ค่าเฉลี่ยคะแนนความรู้ ทักษะ และคุณลักษณะอันพึงประสงค์ อยู่ในระดับผ่านเกณฑ์ และนักเรียนมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ย= 4.25)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2278
Appears in Collections:Faculty of Physical Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs621130101.pdf9.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.