Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2242
Title: THE REVENUE COLLECTION OF ONLINE GAMES
แนวทางการจัดเก็บรายได้ของรัฐจากกิจกรรมเกมออนไลน์
Authors: SURASEE MANEETHEP
สุรสีห์ มณีเทพ
Preechaya Nakfon
ปรีชญาณ์ นักฟ้อน
Srinakharinwirot University
Preechaya Nakfon
ปรีชญาณ์ นักฟ้อน
preechayan@swu.ac.th
preechayan@swu.ac.th
Keywords: ผลตอบแทนทางเศรษฐกิจ
การจัดเก็บรายได้
กิจกรรมเกมออนไลน์
Economic Return on investment
Revenue collecting
Online gaming
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this study on the revenue collection process of online games to explore the three related factors affecting revenue collection of online games: (1) economic return of investment of online gaming; (2) the revenue collecting method used by the government of online gaming in Thailand; and (3) policy proposals on the revenue collecting method used by the government on online gaming in Thailand, by analyzing the suitable method. The qualitative research was conducted and the descriptive statistics were presented and performed in two sections: (1) the documentary and observation of economic return of investment of online gaming and the method of revenue collection by the government on online gaming; and (2) in-depth interviews with returnees of online gaming in Thailand. The results of the revenue of online gaming were varied and can be separated into two groups, organizational and Individual. The revenue collection method used by the government on online gaming in Thailand were collected from existing economic return of investment. However, Value Added Tax is the only way to monetize foreign consumers, which is therefore laid off on local consumers. Hence, the government is not able to collect revenue from foreign consumers, even though the most of the return of investment of online gaming come from foreign rather than local consumers. Therefore, for equality and fairness, revenue collection must be improved for the foreign consumer revenue.The purpose of this study on the revenue collection process of online games to explore the three related factors affecting revenue collection of online games: (1) economic return of investment of online gaming; (2) the revenue collecting method used by the government of online gaming in Thailand; and (3) policy proposals on the revenue collecting method used by the government on online gaming in Thailand, by analyzing the suitable method. The qualitative research was conducted and the descriptive statistics were presented and performed in two sections: (1) the documentary and observation of economic return of investment of online gaming and the method of revenue collection by the government on online gaming; and (2) in-depth interviews with returnees of online gaming in Thailand. The results of the revenue of online gaming were varied and can be separated into two groups, organizational and Individual. The revenue collection method used by the government on online gaming in Thailand were collected from existing economic return of investment. However, Value Added Tax is the only way to monetize foreign consumers, which is therefore laid off on local consumers. Hence, the government is not able to collect revenue from foreign consumers, even though the most of the return of investment of online gaming come from foreign rather than local consumers. Therefore, for equality and fairness, revenue collection must be improved for the foreign consumer revenue.
งานวิจัย เรื่อง แนวทางการจัดเก็บรายได้ของรัฐจากกิจกรรมเกมออนไลน์มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสำรวจประเภทผลตอบแทนทางเศรษฐกิจจากกิจกรรมเกมออนไลน์ 2) เพื่อประเภทสำรวจรูปแบบการจัดเก็บรายได้ของรัฐจากกิจกรรมเกมออนไลน์ปัจจุบันในประเทศไทย 3) เพื่อวิเคราะห์ช่องว่างเชิงนโยบายสำหรับการจัดเก็บรายได้ของรัฐ จากกิจกรรมเกมออนไลน์ที่เหมาะสมสำหรับประเทศไทย โดยใช้วิธีการศึกษาเชิงคุณภาพ จากการสำรวจเอกสาร และสังเกต ในส่วนของผลตอบแทนทางเศรษฐกิจจากกิจกรรมเกมออนไลน์ และการจัดเก็บรายได้ที่เกี่ยวข้องของรัฐที่มีความเกี่ยวข้องจากกิจกรรมเกมออนไลน์ จากวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก ในกลุ่มของผู้ได้รับผลตอบแทนจากกิจกรรมเกมออนไลน์ มาทำการรวบรวมข้อมูล และนำข้อมูลที่ได้มาทำการวิเคราะห์เชิงพรรณนา จากผลการศึกษาพบว่า ผลตอบแทนทางเศรษฐกิจจากกิจกรรมเกมออนไลน์มีมากหมายหลายประเภท โดยผู้วิจัยได้ทำการแบ่งออกเป็น 2 ประเภทใหญ่ ๆ ตามลักษณะของกลุ่ม คือ 1.ประเภทองค์กร 2. ประเภทบุคคล สำหรับการเก็บรายได้ของรัฐพบว่ารัฐสามารถทำการจัดเก็บรายได้จากกลุ่มต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับผลตอบแทนทางเศรษฐกิจจากกิจกรรมเกมออนไลน์ได้เป็นส่วนใหญ่แล้ว แต่กลับพบปัญหาการจัดเก็บรายได้จากกลุ่มผู้ประกอบการจากต่างประเทศที่มาให้บริการในประเทศไทย ที่รัฐสามารถทำการจัดเก็บได้เพียงภาษีมูลค่าเพิ่ม ซึ่งสามารถผลักภาระภาษีไปให้ผู้บริโภคได้ จึงเท่ากับว่ารัฐยังไม่สามารถทำการจัดเก็บรายได้จากผู้ประกอบการจากต่างประเทศได้ ทั้ง ๆ ที่กลุ่มดังกล่าวได้รับผลตอบแทนในส่วนแบ่งที่มากที่สุดเมื่อเทียบกับกลุ่มต่าง ๆ ฉะนั้นควรมีปรับปรุงการจัดเก็บรายได้เพื่อให้สามารถทำการจัดเก็บรายได้จากกลุ่มผู้ประกอบการจากต่างประเทศได้ เพื่อให้เกิดความเสมอภาค และเป็นธรรม
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2242
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs621130393.pdf2.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.