Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2156
Title: DEVELOPMENT OF A SET FOR COMMUNITY TOURISM PROMOTION MEDIA CASE STUDY OF CHUMPON PROVINCE
การพัฒนาชุดสื่อประชาสัมพันธ์สำหรับการท่องเที่ยวในชุมชนจังหวัดชุมพร
Authors: PAKORN POTA
ภากรณ์ โพธะ
Kittikorn Nopudomphan
กิตติกรณ์ นพอุดมพันธุ์
Srinakharinwirot University
Kittikorn Nopudomphan
กิตติกรณ์ นพอุดมพันธุ์
kittikornn@swu.ac.th
kittikornn@swu.ac.th
Keywords: สื่อประชาสัมพันธ์
ปฏิทิน
การท่องเที่ยวชุมชน
Media Kits
Calendar
Community Tourism
Issue Date:  8
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objectives of this research are as follows: (1) to study the guidelines for tourism among communities in Chumphon province; (2) to design and develop a media kit for community tourism. The samples were divided into four groups: 1-20 years old, 21-38 years old, 39-53 years old, and 54-72 years old, living in Chumphon province, with 25 people per group. The research tools included a questionnaire on the Development of a Set Community Tourism Promotion Media and suggestions from three experts: (1) the design expert; (2) the communication specialist; (3) the tourism and community development specialist. The results showed that Chumphon Province can be divided into three categories: (1) tourism activities in natural resources; (2) tourism activities in cultural sites; (3) tourism activities of special interest, by designing the media into two channels: online and offline media. The offline media were designed as a hanging calendar media format and in online media as an Event Calendar Facebook page, focusing on the following: (1) pictures and information on festivals; (2) information showing the times of festivals in Chumphon province; (3) information showing the date-time range that was consistent with the community environment; (4) pictures and information on local recommended products. The highlight of the offline media was the information on the calendar could be seen at any time, without the need for the internet, completeness in content and the highlight of the online media was the flexibility of the information, which could be edited and up to date, and extend the content as needed.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาแนวทางการท่องเที่ยวระหว่างชุมชนจังหวัดชุมพร 2) เพื่อออกแบบและพัฒนาชุดสื่อประชาสัมพันธ์สำหรับการท่องเที่ยวชุมชน โดยแบ่งกลุ่มตัวอย่างออกเป็น 4 กลุ่ม คือ ช่วงอายุ 1 –20ปี  ช่วงอายุ 21–38ปี ช่วงอายุ 39–53ปี และช่วงอายุ 54–72ปี ที่อาศัยอยู่ในเขตจังหวัดชุมพร กลุ่มละ 25 คน เครื่องมือวิจัยได้แก่แบบสอบข้อมูลในการพัฒนาชุดสื่อประชาสัมพันธ์สำหรับการท่องเที่ยวในชุมชนจังหวัดชุมพร ประเมินคุณภาพชุดสื่อประชาสัมพันธ์โดยใช้แบบสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญ 3 คน คือผู้เชี่ยวชาญด้านการออกแบบ ผู้เชี่ยวชาญด้านการสื่อสาร และผู้เชี่ยวชาญด้านการท่องเที่ยวและพัฒนาชุมชน ผลการวิจัยพบว่า การท่องเที่ยวระหว่างชุมชนในจังหวัดชุมพร สามารถแบ่งออกได้เป็น 3 รูปแบบ ดังนี้ 1) กิจกรรมท่องเที่ยวในแหล่งธรรมชาติ 2) กิจกรรมท่องเที่ยวในแหล่งวัฒนธรรม 3) กิจกรรมท่องเที่ยวในความสนใจพิเศษ และการพัฒนาชุดสื่อประชาสัมพันธ์สำหรับการท่องเที่ยวชุมชน ออกแบบสื่อเป็น 2 ระบบคือระบบออฟไลน์ พัฒนาเป็นปฏิทินท่องเที่ยว โดยใช้ควบคู่กับระบบออนไลน์ที่เป็นสื่อ Event Calendar Facebook ประกอบด้วย 1) ภาพและข้อมูลกิจกรรมและเทศกาล 2) ข้อมูลแสดงช่วงเวลาที่มีเทศกาลและกิจกรรมในจังหวัดชุมพร 3) ข้อมูลแสดงถึงช่วงวัน-เวลา ที่สอดคล้องกับสภาพแวดล้อมชุมชน 4) ภาพและข้อมูลสินค้าประจำท้องที่ โดยจุดเด่นของสื่อออฟไลน์ คือสามารถเห็นข้อมูลภายในปฏิทินได้ตลอดเวลาโดยไม่ต้องใช้อินเตอร์เน็ต มีความสมบูรณ์ในเนื้อหา และจุดเด่นของสื่อออนไลน์ คือ มีความยืดหยุ่นของข้อมูลสามารถปรับแก้ไขเนื้อหาได้อย่างเป็นปัจจุบันตลอดจนสามารถเพิ่มเติมเนื้อหาส่วนขยายได้ตามที่ต้องการ
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2156
Appears in Collections:College of Social Communication Innovation

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs611130405.pdf7.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.