Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/215
Title: | DEVELOPMENT OF STEMGM LEARNING MODEL TO ENHANCE GROWTH MINDSET AND PROBLEM SOLVING ABILITIES OF LOWER SECONDARY STUDENTS การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้ STEMGM เพื่อส่งเสริมกรอบแนวคิดเติบโตและความสามารถในการแก้ปัญหา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น |
Authors: | NANNAPAS LIMSANTITHAM นันท์นภัส ลิ้มสันติธรรม Chanyah Dahsah จรรยา ดาสา Srinakharinwirot University. Science Education Center |
Keywords: | รูปแบบการเรียนรู้สะเต็ม กรอบแนวคิดเติบโต ความสามารถในการแก้ปัญหา STEM Learning Model Growth Mindset Problem-Solving Abilities |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purposes of this research were as follows: 1) to develop the STEMGM learning model to enhance growth mindset and problem-solving abilities among lower secondary school students; 2) to study effects of the STEMGM Learning model on students' growth mindset, problem solving abilities and achievement. The participants in this study included twenty nine students in Grade 7 in a school under the authority of the Bangkok Metropolitan Administration, and used purposive sampling. The research tools included a growth mindset questionnaire, a problem-solving ability test, a learning achievement test, a teaching observation form, a learning log and an interview form. The data were analyzed in terms of percentage, mean and standard deviation, as well as a t-test for dependent samples, a Wilcoxon signed-rank test, and the effect size. With regard to the qualitative data, the data were categorized by content analysis. The research results indicated that the STEMGM Learning Model was composed of seven steps; 1) make believe; 2) identify problem; 3) collect relevant information and concepts; 4) design solutions; 5) plan and solve problem 6) evaluate product; and 7) present and reflect, was assessed in terms of a quality by experts using the Index of Item Objective Congruence (IOC), which was at 0.67 to 1.00. In addition, this model could be able to enhance growth mindset, problem solving abilities, and achievement at a significant level of .01 with a medium effect size. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้ STEMGM ที่ส่งเสริมกรอบแนวคิดเติบโตและความสามารถในการแก้ปัญหา สำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น 2) เพื่อศึกษาผลของการใช้รูปแบบการจัดการเรียนรู้ STEM GM ที่มีต่อกรอบแนวคิดเติบโต ความสามารถในการแก้ปัญหาและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ กลุ่มที่ศึกษา คือ นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 29 คน ในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร เครื่องมือวิจัยได้แก่ แบบสอบถามกรอบแนวคิดเติบโต แบบวัดความสามารถในการแก้ปัญหา แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบสังเกตการจัดการเรียนรู้ แบบบันทึกการเรียนรู้และแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การทดสอบวิลคอกซัน (T) กรณีกลุ่มตัวอย่าง 1 กลุ่ม และค่าอิทธิพล ในส่วนของข้อมูลเชิงคุณภาพได้ใช้การวิเคราะห์จัดกลุ่มข้อมูลและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบการจัดการเรียนรู้ STEMGM ที่พัฒนาขึ้น 7 ขั้นตอน ได้แก่ 1) สร้างความเชื่อ 2) ระบุปัญหา 3) รวบรวมข้อมูลและแนวคิดที่เกี่ยวข้อง 4) ออกแบบการแก้ปัญหา 5) วางแผนและแก้ปัญหา 6) ประเมินผลงาน และ 7) นำเสนอและสะท้อนการเรียนรู้ มีคุณภาพที่เหมาะสม โดยผู้เชี่ยวชาญได้ให้ค่าดัชนีความสอดคล้องระหว่าง 0.67-1.00 และสามารถพัฒนาผู้เรียนในด้านกรอบแนวคิดเติบโต ความสามารถในการแก้ปัญหาและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และมีค่าขนาดอิทธิพลอยู่ในระดับปานกลาง |
Description: | DOCTOR OF EDUCATION (Ed.D.) การศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/215 |
Appears in Collections: | Science Education Center |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs571120039.pdf | 3.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.