Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2104
Title: FACTORS AFFECTING DECISIONS TO BUY CHAMOMILE TEA AMONG OFFICE STAFF GROUPS IN THE BANGKOK METROPOLITAN AREA
ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อชาคาโมมายล์ของพนักงานออฟฟิศในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: TIPTAEPIN KACHONKITIPRAKIT
ทิพย์เทพินทร์ ขจรกิตติประกิต
Pichai Pusumpun
พิชัย ภู่สัมพันธ์
Srinakharinwirot University
Pichai Pusumpun
พิชัย ภู่สัมพันธ์
pichaipu@swu.ac.th
pichaipu@swu.ac.th
Keywords: องค์ประกอบของทัศนคติ
ปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับผลิตภัณฑ์
การตัดสินซื้อ
ชาคาโมมายล์
Consumer attitudes
Product-related factors
Decisions
Chamomile tea
Issue Date:  16
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research is to study the factors affecting decisions to buy chamomile tea among office staff groups in the Bangkok metropolitan area. The sample in this research consisted of 400 office staff groups who used to buy chamomile tea. The statistics for data analysis included percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way analysis of variance and multiple regression analysis. The research found that most of the respondents were female, aged between 24-29, single, held a Bachelor’s degree, and a monthly income between 15,001-30,000 Baht. The opinions of consumer attitudes in terms of affect and cognition were at good levels, and conation was at the middle level. The respondents had opinions on product-related factors in terms of product design and quality, at the highest level. The result of hypothesis testing was as follows: consumers of different genders had different decisions to buy chamomile tea at a statistically significant difference of 0.05, but different ages, marital status, educational level, and average monthly income had no influence on different decisions to buy chamomile tea. The opinions of consumer attitudes in terms of affect and cognition affecting decisions to buy chamomile tea with a statistically significant difference of 0.05, and could be explained by an adjusted R2 of 15.00%. The product-related factors in term of product quality affected decisions on buying chamomile tea with a statistically significant difference of 0.05, and could be explained by an adjusted R2 of 11.20%.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาปัจจัยปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อชาคาโมมายล์ของพนักงานออฟฟิศในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ พนักงานออฟฟิศในเขตกรุงเทพมหานคร ที่เคยซื้อชาคาโมมายล์ จำนวน 400 ตัวอย่าง โดยเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดยวิเคราะห์ความแตกต่างค่าเฉลี่ยของตัวแปร 2 กลุ่มที่เป็นอิสระกัน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ความถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง และมีอายุระหว่าง 24-29 ปี มีสถานภาพโสด มีระดับการศึกษาระดับปริญญาตรี และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001-30,000บาทขึ้นไป ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับองค์ประกอบของทัศนคติส่วนของความรู้สึกและความเข้าใจอยู่ในระดับมาก และส่วนของพฤติกรรมอยู่ในระดับปานกลาง ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับผลิตภัณฑ์ ด้านการออกแบบของผลิตภัณฑ์ และ ด้านคุณภาพของผลิตภัณฑ์ในระดับมากที่สุด ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าผู้บริโภคที่มี เพศ แตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อชาคาโมมายล์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 อายุ สถานภาพสมรส ระดับการศึกษาและรายได้เฉลี่ยต่อเดือน แตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อชาคาโมมายล์ไม่แตกต่างกัน องค์ประกอบของทัศนคติ ด้านความรู้สึกและด้านความเข้าใจส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อชาคาโมมายล์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 15.00 ปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับผลิตภัณฑ์ ด้านคุณภาพของผลิตภัณฑ์ ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อชาคาโมมายล์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 11.20
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2104
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130489.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.