Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/185
Title: MARKETING MIX FACTORS AND LIFESTYLES INFLUENCING THE PURCHASE BEHAVIOR OF ORGANIC VEGETABLES OF CONSUMERS IN BANGKOK
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและรูปแบบการดำเนินชีวิตที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้อผักออร์แกนิกผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Authors: DONGKMON PETPAPUN
ดวงกมล เพชรประพันธ์
Karnrawee Anuntaakarakul
กาญณ์ระวี อนันตอัครกุล
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
ผักออร์แกนิก
Marketing Mix Factors
Organic Vegetables
Issue Date:  17
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purposes of this research were 1) to study demographic factor 2) marketing mix factor; and 3) life pattern that influencedthe purchase behavior of organic vegetables of consumers in Bangkok. 400 buyers who used to buy and consumeorganic vegetables in Bangkok were drawn to be the sample of the study. The research instrument, a questionnaire was used to collect the data which were analyzed by descriptive statistics (percentage, mean, standard deviation), and correlation analysis by Chi-Square testing. The result revealed as follows: 1) Demographic factor that influenced the purchase behavior of organic vegetables of consumers in Bangkok found that age, education, average income per monthhad significant influence on purchase behaviorat 0.05, which wasaccording with the assumptions. 2) Marketing mix factor that influenced the purchase behavior of organicvegetables of consumers in Bangkok found that the price with the purchase amount, distribution channel with the data source, marketing promotion with the data sourcehad significant influence on purchase behavior at 0.05, which was according with the assumptions. 3) Life patternthat influenced the purchase behavior of organic vegetables of consumers in Bangkok found thatregular activities, interests and opinions hadhad significant influence on purchase behavior at 0.05, which was according with the assumptions.
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาปัจจัยลักษณะด้านประชากรศาสตร์ ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด และรูปแบบการดำเนินชีวิต ที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้อผักออร์แกนิกของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้ที่เคยซื้อและบริโภคผักออร์แกนิกในกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ความสัมพันธ์ของตัวแปรด้วยการทดสอบไคสแควร์ ผลการวิจัยพบว่า 1) ลักษณะด้านประชากรศาสตร์ ที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้อผักออร์แกนิกของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร พบว่า อายุ ระดับการศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือนมีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้ออย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ซึ่งสอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ 2) ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด ที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้อผักออร์แกนิกของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร พบว่า ด้านราคากับด้านจำนวนเงินการซื้อด้านช่องทางจัดจำหน่ายกับด้านแหล่งข้อมูลด้านส่งเสริมทางการตลาดกับด้านแหล่งข้อมูลมีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้ออย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ซึ่งสอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ 3) รูปแบบการดำเนินชีวิตที่มีอิทธิต่อพฤติกรรมการซื้อผักออร์แกนิกของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร พบว่า ด้านกิจกรรมที่ทำเป็นประจำด้านความสนใจ และด้านความคิดเห็นมีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้ออย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ซึ่งสอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/185
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs571130194.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.