Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1848
Title: SOCIAL RESPONSIBILITY AND CREATING SHARED VALUES THAT AFFECT SUSTAINABILITY OF A LEADING BEVERAGE MANUFACTURING ORGANIZATION IN THAILAND
ความรับผิดชอบต่อสังคมและการสร้างคุณค่าร่วมที่ส่งผลต่อความยั่งยืนขององค์กรผลิตเครื่องดื่มชั้นนำในประเทศไทย
Authors: SARAWADEE YAMNGARM
ศราวดี แย้มงาม
Kulachet Mongkol
กุลเชษฐ์ มงคล
Srinakharinwirot University
Kulachet Mongkol
กุลเชษฐ์ มงคล
kulachet@swu.ac.th
kulachet@swu.ac.th
Keywords: ความยั่งยืน
การสร้างคุณค่าร่วม
ความรับผิดชอบต่อสังคม
CSR
Sustainable
Share value
Sustainability
Issue Date:  27
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The aims of this research are as follows: (1) to study the sustainability level of leading beverage manufacturing organizations in Thailand; (2) to study the implementation of social responsibility and the creation of shared values ​among​ leading beverage manufacturing organizations in Thailand; (3) to study the relationship between social responsibility and the creation of shared sustainability values ​among​ leading beverage manufacturing organizations in Thailand; (4) to study social responsibility and the creation of shared values ​​that affect the sustainability of leading beverage manufacturing organizations in Thailand used a questionnaire to collect data from 320 employees at beverage companies in Thailand who participated in social responsibility programs and created shared values. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. The results of the study found the following: (1) the sustainability of leading beverage manufacturing organizations in Thailand as a whole was at a high level, especially in terms of the environment; (2) corporate social responsibility was at a high level when considering each aspect and doing business with fairness at the highest level. As for the creation of shared values ​​as a whole, it was also at a high level. When considering each aspect, it was found that the innovation of new products was at the highest level; and (3) in terms of social responsibility, there was a positive correlation with all aspects of shared value creation, that the organization should both operate in the same direction; (4) social responsibility and the sustainability of leading beverage manufacturing organizations in Thailand was predicted by 39.7% of the economy, 74.7% of the environment, and 38.2% of the social aspect. It can also predict the sustainability of leading beverage manufacturing organizations in Thailand. The economic aspect was 34.2%, the environment was 10.3%, and the social aspect was 38.7%
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1)เพื่อศึกษาระดับความยั่งยืนขององค์กรผลิตเครื่องดื่มชั้นนำในประเทศไทย 2)เพื่อศึกษาการดำเนินการความรับผิดชอบต่อสังคมและการสร้างคุณค่าร่วมขององค์กรผลิตเครื่องดื่มชั้นนำในประเทศไทย 3)เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความรับผิดชอบต่อสังคมกับการสร้างคุณค่าร่วมของความยั่งยืนขององค์กรผลิตเครื่องดื่มชั้นนำในประเทศไทย 4)เพื่อศึกษาความรับผิดชอบต่อสังคมและการสร้างคุณค่าร่วมที่ส่งผลต่อความยั่งยืนขององค์กรผลิตเครื่องดื่มชั้นนำในประเทศไทย  ใช้แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูลกับ พนักงานขององค์กรผลิตเครื่องดื่มในประเทศไทยที่เคยเข้าร่วมโครงการความรับผิดชอบต่อสังคม และการสร้างคุณค่าร่วม จำนวน 320 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และ การวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษาพบว่า 1) ความยั่งยืนขององค์กรผลิตเครื่องดื่มชั้นนำในประเทศไทย ในภาพรวม อยู่ในระดับมาก โดยเฉพาะด้านสิ่งแวดล้อม 2) ความรับผิดชอบต่อสังคมในภาพรวม อยู่ในระดับมาก มี เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่าด้านประกอบธุรกิจด้วยความเป็นธรรม อยู่ในระดับมากที่สุด ส่วนการสร้างคุณค่าร่วม ในภาพรวม อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านการคิดค้นผลิตภัณฑ์ใหม่อยู่ในระดับมากที่สุด  3) ความรับผิดชอบต่อสังคม  มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการสร้างคุณค่าร่วมในทุก ๆ ด้าน กล่าวคือ องค์กรควรดำเนินงานทั้ง 2 อย่างไปในทิศทงเดียวกัน 4) ความรับผิดชอบต่อสังคม สามารถทำนายความยั่งยืนขององค์กรผลิตเครื่องดื่มชั้นนำในประเทศไทย ด้านเศรษฐกิจ ได้ร้อยละ 39.7  ด้านสิ่งแวดล้อม ได้ร้อยละ 74.7 และด้านสังคม ได้ร้อยละ 38.2  การสร้างคุณค่าร่วม สามารถทำนายความยั่งยืนขององค์กรผลิตเครื่องดื่มชั้นนำในประเทศไทย ด้านเศรษฐกิจได้ร้อยละ 34.2 ด้านสิ่งแวดล้อม ได้ร้อยละ 10.3 และด้านสังคม ได้ร้อยละ 38.7
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1848
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs622130029.pdf3.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.