Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1813
Title: MOTIVATION, TRUST, AND CHARACTERISTIC OF SOCIAL COMMERCE INFLUENCING PURCHASING DECISIONS OF GEN-Y CONSUMERS ON APPARELS OVER FACEBOOK LIVE IN THAILAND
แรงจูงใจ ความไว้วางใจและธุรกิจผ่านสื่อสังคมออนไลน์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าผ่าน Facebook Live ของผู้บริโภคออนไลน์ Gen Y ในประเทศไทย
Authors: SUPANIDA LAKSUKTHOM
สุภนิดา หลากสุขถม
Kangwan Yodwisitsak
กังวาน ยอดวิศิษฎ์ศักดิ์
Srinakharinwirot University
Kangwan Yodwisitsak
กังวาน ยอดวิศิษฎ์ศักดิ์
kangwan@swu.ac.th
kangwan@swu.ac.th
Keywords: แรงจูงใจ
ความไว้วางใจ
คุณภาพของแอพพลิเคชั่นออนไลน์
Facebook Live
Gen Y
Motivation
Trust
Characteristics of Social Media
Gen Y
Facebook Live
Issue Date:  8
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research aims to study the factors of motivation, trust, and the characteristics of social commerce influencing the purchasing decisions of Generation Y consumers on apparel via Facebook Live in Thailand. The sample group consisted of 400 members of Generation Y who had bought apparel over Facebook Live. It was found that most of the respondents were female, aged 29-34, with a Bachelor's degree, worked as private employees, and had a monthly income of 30,001-40,000 Baht. The motivation, trust and the characteristics of social commerce influencing the purchasing decisions of Generation Y consumers on apparel via Facebook Live in Thailand were at a high level overall. The hypothesis testing results revealed the following: (1) the motivation factor affected decisions to purchase apparel via Facebook Live; (2) the trust factor affecting decisions to buy apparel via Facebook Live; (3) the characteristics of social media factors affecting decisions to buy apparel via Facebook Live among Generation Y consumers at a statistically significant level of 0.01 and 0.05, respectively.
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาแรงจูงใจ ความไว้วางใจและธุรกิจผ่านสื่อสังคมออนไลน์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าผ่าน Facebook Live ของผู้บริโภคออนไลน์ Gen Y ในประเทศไทยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นกลุ่มผู้บริโภค Gen Y ที่เคยซื้อเสื้อผ้าผ่านช่องทางออนไลน์ Facebook Live จำนวน 400 คน พบว่า  ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 29-34 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานเอกชน รายได้ต่อเดือน 40,000 บาทขึ้นไป และแรงจูงใจ ความไว้วางใจและธุรกิจผ่านสื่อสังคมออนไลน์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าผ่าน Facebook Live ของผู้บริโภคออนไลน์ Gen Y ในประเทศไทยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า (1) ปัจจัยด้านแรงจูงใจ มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าผ่าน Facebook Live (2) ปัจจัยด้านความไว้วางใจ มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าผ่าน Facebook Live (3) ปัจจัยด้านธุรกิจผ่านสื่อสังคมออนไลน์มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าผ่าน Facebook Live  ของผู้บริโภคออนไลน์ Gen Y ในประเทศไทย อย่างมีระดับนัยสำคัญที่ 0.01 และ 0.05 ตามลำดับ
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1813
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs621110013.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.