Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1786
Title: | A CAUSAL RELATIONSHIP MODEL OF INNOVATIVE WORK BEHAVIOROF EMPLOYEES WORKING IN TELECOMMUNICATIONAND INFORMATION TECHNOLOGY COMPANY โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของพฤติกรรมการทำงานเชิงนวัตกรรมของพนักงานบริษัทโทรคมนาคมและเทคโนโลยีการสื่อสารแห่งหนึ่ง |
Authors: | KRITSANAPOL PHIWPHONG กฤษณพล ผิวผ่อง Sittipong Wattananonsakul สิทธิพงศ์ วัฒนานนท์สกุล Srinakharinwirot University Sittipong Wattananonsakul สิทธิพงศ์ วัฒนานนท์สกุล sittipongw@swu.ac.th sittipongw@swu.ac.th |
Keywords: | พฤติกรรมการทำงานเชิงนวัตกรรม การสนับสนุนนวัตกรรมขององค์กร ความคาดหวังความสำเร็จในการทำงาน การให้คุณค่าในงาน Innovative Work Behavior Perceive Organizational Support Task Success Expectation Value |
Issue Date: | 8 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purposes of this study are as follows: (1) to examine the the causal model of innovative work behavior of employees working in telecommunication and information technology company; (2) to investigate the direct and indirect effects of Organizational Innovation Support expectation of success and valuing work to innovative working behaviors. The sample consisted of telecommunication company employees and communication among 352 people. The research instrument used in this study was a questionnaire, and Coefficient Path analysis was used to analyze and to estimate the pathways of the relationships among these variables, which showed that the calculated indices provided a good model of fit Chi-square = .136, df = 1, p = .712, RMSEA = 0.01, GFI = .999 and an AGFI = .998. All of the variables in the model accounted for 40%. The results of the research hypothesis model analysis revealed that organizational innovation support had a direct influence on innovative working behavior and indirect influence through the two causal variables, namely the expectation of success in the job and valuing work by total influence at .525. In conclusion, the expectation of success in the job and job value was an important variable in influencing organizational innovation support on innovative working behaviors. It can be used to develop programs and activities to promote innovative working behaviors of employees การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อตรวจสอบความตรงของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของการสนับสนุนนวัตกรรมขององค์การที่มีผลต่อพฤติกรรมการทำงานเชิงนวัตกรรมของพนักงาน โดยมีความคาดหวังความสำเร็จ และการให้คุณค่าในการทำงานเป็นตัวแปรส่งผ่าน 2) เพื่อวิเคราะห์อิทธิพลทางตรงและทางอ้อมของการสนับสนุนนวัตกรรมขององค์การ ความคาดหวังในความสำเร็จ และการให้คุณค่าในการทำงาน ไปยังพฤติกรรมการทำงานเชิงนวัตกรรม ตัวอย่างวิจัย คือ พนักงานบริษัทโทรคมนาคม และการสื่อสาร จำนวน 352 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิจัย คือ การวิเคราะห์อิทธิพล ประมาณค่าความสัมพันธ์ของตัวแปรในโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของการสนับสนุนนวัตกรรมขององค์การที่มีผลต่อพฤติกรรมการทำงานเชิงนวัตกรรมของพนักงาน พิจารณาค่าสถิติความกลมกลืนที่บ่งชี้ถึงความสอดคล้องกลมกลืนของโมเดลการวิเคราะห์กับข้อมูลเชิงประจักษ์ ผลการวิจัยพบว่า โมเดลมีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ Chi-square = .136 , df = 1 , p = .712 , RMSEA = 0.01 , GFI = .999 , AGFI = .998 และตัวแปรทั้งหมดในโมเดลสามารถอภิปรายความแปรปรวนร่วมกันในพฤติกรรมการทำงานเชิงนวัตกรรม คิดเป็นร้อยละ 40 ผลการวิเคราะห์โมเดลสมมติฐานการวิจัย พบว่า การสนับสนุนนวัตกรรมขององค์การมีอิทธิพลโดยตรงต่อพฤติกรรมการทำงานเชิงนวัตกรรม และส่งผ่านตัวแปร คือ ความคาดหวังความสำเร็จในงาน และการให้คุณค่าในงาน โดยค่าอิทธิพลรวม (Total Effect) มีค่าเท่ากับ .525 สรุปได้ว่า ความคาดหวังความสำเร็จในงาน และการให้คุณค่าในงานเป็นตัวแปรที่มีความสำคัญต่อการส่งอิทธิพลของการสนับสนุนนวัตกรรมขององค์การไปสู่พฤติกรรมการทำงานเชิงนวัตกรรม ผลจากการวิจัยนี้สามารถนำไปประกอบการพัฒนาโปรแกรมและกิจกรรมเพื่อส่งเสริมพฤติกรรมการทำงานเชิงนวัตกรรมของพนักงานได้ |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1786 |
Appears in Collections: | Graduate School |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130448.pdf | 2.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.