Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1723
Title: A STUDY OF ANALYTICAL THINKING SKILL AND LEARNING ACHIEVEMENTBY PHENOMENON-BASED LEARNING
การศึกษาผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานเพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Authors: PIPATPONG DAMMAK
พิพัฒน์พงษ์ ดำมาก
Supanut Pana
ศุภณัฐ พานา
Srinakharinwirot University
Supanut Pana
ศุภณัฐ พานา
supanut@swu.ac.th
supanut@swu.ac.th
Keywords: ทักษะการคิดวิเคราะห์
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐาน
Analytical thinking skills
Learning achievement
Phenomenon-based learning
Issue Date:  27
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purposes of this study are to compare the analytical thinking skills of upper secondary school students before and after using a phenomenon-based learning activity, and comparing the learning achievement of upper secondary school students, before and after using a phenomenon-based learning activity. The sample group consisted of 35 Grade 11 students in a school under the authority of the secondary educational service area office Bangkok 1, enrolled in the second semester of the 2021 academic year. The sample was randomized using the multi-stage random sampling method. The research instruments consisted of a phenomenon-based learning lesson plan. A test of critical thinking skills, and a learning achievement test on economic geography. The data were analyzed to use percentage, mean, standard deviation, dependent samples, and t-test statistics. The results were as follows: The students learned with phenomenon-based learning activities had higher scores in terms of critical thinking skills after learning than before learning at a .01 level of significance. The students learned by using phenomenon-based learning activities had a higher score in terms of learning achievement after learning than before learning at a .01 level of significance.
การวิจัยในครั้งนี้มีความมุ่งหมายของการวิจัยเพื่อเปรียบเทียบทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐาน และเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายก่อนและหลังการจัดการเรียนโดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐาน กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 ที่กำลังศึกษาในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 35 คน ซึ่งได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐาน แบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดวิเคราะห์ และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ภูมิศาสตร์เศรษฐกิจ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติ Dependent Samples T-Test ผลการวิจัยพบว่าทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1723
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130147.pdf5.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.