Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1706
Title: INSTRUCTIONAL ACTIVITIES ENHANCING THE ABILITY TO SOLVE REAL WORLD SITUATIONS USING MATHEMATICAL MODELS FOR MATHAYOMSUKSA SIX STUDENTS
กิจกรรมการเรียนการสอนที่เสริมสร้างความสามารถในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6
Authors: WORRAPHOTCHARA WONGPRATHEEP
วรพชร วงษ์ประทีป
Rungfa Janjaruporn
รุ่งฟ้า จันท์จารุภรณ์
Srinakharinwirot University
Rungfa Janjaruporn
รุ่งฟ้า จันท์จารุภรณ์
rungfa@swu.ac.th
rungfa@swu.ac.th
Keywords: กิจกรรมการเรียนการสอน
การแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์
สถานการณ์จริง
ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์
Instructional activities
Mathematical problem-solving
Real world situations
Mathematical models
Issue Date:  27
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of the research is to study the effects of the abilities and performances of the students in applying a mathematical model to solve real world situations. The participants included 20 Matthayomsuksa Six students. Then, four of the participants were randomly chosen as target students for a case study. The research content was a function of school mathematics at the Matthayomsuksa Six level. The research instruments included twelve lesson plans, tests on problem-solving which used mathematical models, behavioral observation and interview forms. The results of the study were as follows: (1) more than 60% of the students studying mathematics had the ability to apply a mathematical model to solve real world situations at a statistically significant level of .01; (2) students who had experiences on instructional activities could develop their ability in understanding a real world situation via the inquiry process, apply real world situations to mathematical problems, adapt and apply a mathematical model and functional knowledge to solve the mathematical problems and interpret answers to the real world situation.
ความมุ่งหมายของการวิจัยครั้งนี้ คือ เพื่อศึกษาความสามารถและพฤติกรรมในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 20 คน โดยมีนักเรียน 4 คน เป็นนักเรียนเป้าหมายเพื่อศึกษาเชิงลึกเกี่ยวกับพฤติกรรมในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ เนื้อหาคณิตศาสตร์ที่ใช้ทำวิจัย คือ เรื่องฟังก์ชัน ที่ไม่เกินความรู้ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 เครื่องมือในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ จำนวน 12 แผน แบบทดสอบวัดความสามารถในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ แบบสังเกตพฤติกรรม และแบบสัมภาษณ์ ผลการวิจัยพบว่า (1) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่มีความสามารถในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ผ่านเกณฑ์ มีจำนวนมากกว่าร้อยละ 60 ของจำนวนนักเรียนทั้งหมด ที่ระดับนัยสำคัญ .01 และ (2) เมื่อมีประสบการณ์ในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ นักเรียนสามารถพัฒนาความสามารถในการทำความเข้าใจสถานการณ์จริงผ่านกระบวนการสืบสวนสอบสวน การปรับเปลี่ยนสถานการณ์จริงให้เป็นปัญหาทางคณิตศาสตร์ การใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์และความรู้เรื่องฟังก์ชันในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ และการแปลความหมายของคำตอบของปัญหาทางคณิตศาสตร์ให้เป็นคำตอบของสถานการณ์จริงได้ถูกต้องพร้อมทั้งอธิบายได้ชัดเจนมากขึ้น
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1706
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130375.pdf12.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.