Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1684
Title: | USING CONTENT-BASED INSTRUCTION TO ENHANCE THE COLLOCATION COMPETENCE OF HIGH SCHOOL STUDENTS การใช้วิธีการสอนภาษาที่เน้นเนื้อหาเพื่อพัฒนาการใช้คำปรากฏร่วมภาษาอังกฤษของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย |
Authors: | ADISAK KITTIVORAWIT อดิศักดิ์ กิตติวรวิทย์ Usaporn Sucaromana อุสาห์ภรณ์ สุขารมณ์ Srinakharinwirot University Usaporn Sucaromana อุสาห์ภรณ์ สุขารมณ์ usaporn@swu.ac.th usaporn@swu.ac.th |
Keywords: | การสอนภาษาที่เน้นเนื้อหา สื่อการอ่านออนไลน์ คำปรากฏร่วมภาษาอังกฤษ ความสามารถในการใช้คำปรากฏร่วมภาษาอังกฤษ Content-based instruction Online reading materials Collocation Collocation competence |
Issue Date: | 8 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The aim of this study is to enhance the collocation competence of high school students through content-based instruction. The participants consisted of 60 Grade Eleven students studying in one of the top schools in Thailand and they volunteered to participate in the study. The content-based instruction was employed in a collocation class. The research instruments were a collocation competence test, lesson plans and interview questions. A collocation competence test was conducted before and after the six-week instruction period. After the instruction, a focus group interview was used to examine the students' satisfaction with the content-based instruction. The data collected from the tests were analyzed using a dependent t-test to determine whether or not there was a significant difference between the pre-test and the post-test scores of the students. The qualitative data collected from the interviews were analyzed using content analysis. The findings indicated that the post-test scores of the students were significantly higher than their pre-test scores. Moreover, it showed that the students were satisfied with the content-based instructions. The findings of the study yielded an alternate pedagogy to teach collocations and related lexical items. Online reading materials, through content-based instruction, played an essential role in fostering the engagement of the students and exposing them to contextual and authentic collocation usages. การวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาผลการสอนภาษาที่เน้นเนื้อหาที่มีต่อความสามารถการใช้คำปรากฏร่วมภาษาอังกฤษของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ผู้เข้าร่วมวิจัยเป็นนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จากโรงเรียนแห่งหนึ่ง จำนวน 60 คน ผู้เข้าร่วมวิจัยสมัครใจเข้าร่วมงานวิจัย และได้รับการเรียนการสอนภาษาที่เน้นเนื้อหา ร่วมกับสื่อการอ่านออนไลน์ที่มีคำปรากฏร่วมภาษาอังกฤษ เป็นระยะเวลา 6 สัปดาห์ ผู้วิจัยเก็บข้อมูลโดยใช้แบบทดสอบความสามารถการใช้คำปรากฏร่วมภาษาอังกฤษกับผู้เข้าร่วมวิจัยก่อนและหลังเรียน รวมทั้งการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างเพื่อศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการสอนภาษาที่เน้นเนื้อหา ผู้วิจัยวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้รับด้วยการใช้สถิติการทดสอบค่าที (T-test dependent analysis) และการถอดคำสัมภาษณ์ ผลการวิจัยชี้ว่า หลังจากการเรียนการสอนภาษาที่เน้นเนื้อหา ผู้เข้าร่วมวิจัยได้คะแนนความสามารถการใช้คำปรากฏร่วมภาษาอังกฤษหลังเรียนมากกว่าคะแนนก่อนเรียนอย่างมีนัยยะสำคัญ และผู้เข้าร่วมวิจัยมีความพึงพอใจต่อการสอนภาษาที่เน้นเนื้อหาในระดับสูง ดังนั้นผลวิจัยแสดงให้เห็นว่า การสอนภาษาที่เน้นเนื้อหาเป็นรูปแบบการสอนอีกหนึ่งทางเลือกที่สามารถใช้สอนคำปรากฏร่วมภาษาอังกฤษ รวมถึงคำศัพท์ได้ นอกจากนี้การใช้สื่อการอ่านออนไลน์มีส่วนช่วยในการเสริมสร้างการมีส่วนร่วมของนักเรียนในชั้นเรียน และเปิดโอกาสให้นักเรียนได้สัมผัสลักษณะการใช้คำปรากฏร่วมตามบริบทที่เป็นธรรมชาติของภาษา |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1684 |
Appears in Collections: | Faculty of Humanities |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130330.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.