Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1518
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorTHITA TANTIPIBOONSUPen
dc.contributorฐิตา ตันติพิบูลทรัพย์th
dc.contributor.advisorApitee Songbundit rtn.en
dc.contributor.advisorอภิธีร์ ทรงบัณฑิตย์th
dc.contributor.otherSrinakharinwirot University. Faculty of Educationen
dc.date.accessioned2022-06-07T06:31:41Z-
dc.date.available2022-06-07T06:31:41Z-
dc.date.issued27/5/2022
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1518-
dc.descriptionDOCTOR OF EDUCATION (Ed.D.)en
dc.descriptionการศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.)th
dc.description.abstractThe objectives of this study are as follows: (1)  to study the level of success of students in alternative schools under the authority of the Office of the National Primary Education Commission (OPEC); (2)  to study the causal structural relationships of the model of school management factors  that affected the success of students in alternative schools under the authority of OPEC; and (3) to analyze the correspondence of the developed causal structural relationships of the model of the school management factors with the empirical data collected from 26 chosen alternative schools under the authority OPEC with a total of 26 managers  and 393 teachers. The research instrument used to collect the empirical data was a survey with 90 questionnaire items. The reliability of the instrument was derived from Cronbach’s Alpha, which ranged from 0.86 to 0.93. The descriptive statistics included the Pearson Correlation Coefficient and structural equation modeling was used to analyze the simulated correspondence of the developed theoretical model and the empirical data. The results of the study were as follows: (1) the overall success of students in alternative schools was at the highest level in terms of six aspects, and the results indicated that all of them were placed in the highest range; (2) the study of causal structural relationships of the model of school management factors affected student success in alternative schools with five factors with a direct impact on the students. In addition, there were three more factors with an indirect impact on the success of the students. The six school management factors represented up to 75% of the success of students in alternative schools; (3) the analysis of causal structural relationships of the model of the school management factors that affected the success of the students in alternative schools and the empirical data from survey demonstrated that they were in concordance (x2 = 190.02, df = 165, P-value = 0.089, GFI = 0.96, AGFI = 0.93, CFI = 1.00, SRMR = 0.02, RMSEA = 0.02).en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือกสังกัดสำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชนที่จัดการศึกษาทางเลือก 2) ศึกษาโมเดลโครงสร้างความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยทางการบริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือกสังกัดสำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชนที่จัดการศึกษาทางเลือก และ 3) ตรวจสอบความกลมกลืนของโครงสร้างความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ ของปัจจัยทางการบริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือกสังกัดสำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชนที่จัดการศึกษาทางเลือก กลุ่มตัวอย่าง คือ คือ ผู้บริหาร จำนวน 26 คน และครู จำนวน  393 คนจากโรงเรียนเอกชนที่จัดการศึกษาทางเลือก จำนวน 26  โรงเรียน  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม จำนวน 90 ข้อ มีค่าความเชื่อมั่นอยู่ระหว่าง 0.86 ถึง 0.93 สถิติที่ใช้ ได้แก่ สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และตรวจความกลมกลืนของแบบจำลองเชิงทฤษฎีกับข้อมูลเชิงประจักษ์โดยแบบจำลองสมการเชิงโครงสร้างผลการวิจัยพบว่า 1) ความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือกโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณารายด้านพบว่าด้านนักเรียนมีทัศนคติที่ดีต่อโรงเรียน ด้านนักเรียนมีพฤติกรรมที่สังคมยอมรับ ด้านนักเรียนมีอิสระแห่งตนและมีความเป็นตัวตนเฉพาะด้าน ด้านนักเรียนมีการรับรู้ความสามารถแห่งตน ด้านนักเรียนมีทักษะทางอารมณ์สังคม และด้านนักเรียนสนใจเข้าเรียนและผลการเรียนดีขึ้นอยู่ในระดับมากที่สุด 2) การศึกษาโครงสร้างความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยทางการบริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือก พบว่า ปัจจัยที่ส่งผลทางตรงต่อความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือก มี 5 ปัจจัย และปัจจัยทางอ้อมมี 3 ปัจจัย ซึ่งสามารถอธิบายความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือกได้ ร้อยละ 75 3) การตรวจสอบความกลมกลืนของโครงสร้างความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยทางการบริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือกกับข้อมูลเชิงประจักษ์พบว่ามีความสอดคล้องกัน ( x2 = 190.02, df = 165, P-value = 0.089, GFI = 0.96, AGFI = 0.93, CFI = 1.00, SRMR = 0.02, RMSEA = 0.02)th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectโรงเรียนทางเลือกth
dc.subjectความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือกth
dc.subjectโครงสร้างความสัมพันธ์เชิงสาเหตุที่ส่งผลต่อความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือกth
dc.subjectAlternative schoolen
dc.subjectStudent success in alternative schoolen
dc.subjectCausal structural relationships affecting students’ success in alternative schoolsen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleTHE SCHOOL MANAGEMENT FACTORS' MODEL AFFECTING STUDENTS SUCCESSIN ALTERNATIVE SCHOOLSen
dc.titleโมเดลปัจจัยทางการบริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อความสำเร็จของนักเรียนในโรงเรียนทางเลือกth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs611150081.pdf4.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.