Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1427
Title: TOURISM ELEMENTS AND MOTIVATION AFFECTING THE TRAVELING INTENTIONS OF THAI TOURISTS TOWARDS TEMPLE TOURS  IN THE BANGKOK METROPOLITAN AREA
องค์ประกอบด้านการท่องเที่ยวและแรงจูงใจที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจท่องเที่ยวทัวร์ไหว้พระ  ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร 
Authors: DUANGJAI RUDEESARTHIT
ดวงใจ ฤดีสถิต
Supada Sirikutta
สุพาดา สิริกุตตา
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: องค์ประกอบด้านการท่องเที่ยว
แรงจูงใจ
ความตั้งใจท่องเที่ยว
Tourism elements
Motivation
Intention
Issue Date:  16
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research is to study the intentions of Thai tourists in terms of Buddha image tours in Bangkok and to study the components of tourism and tourism incentives that influence their intentions to travel to pay respect to Buddha images. The sample group used in this research included 400 Thai tourists in Bangkok who were interested in or had visited Buddha image tours. The tool used for collecting data was a questionnaire. The research findings revealed that the respondents had opinions on the components of tourism such as activities, facilities, accessibility in terms of attraction, accommodation, and was at a good overall level and opinions on the incentives to pay for tours to pay respect to monks was at a high overall level. The opinions of the respondents on the overall intention to travel to pay respect to Buddha images, at a high level. As a result of hypothesis testing, it was found that the tourism components consisted of activities, facilities, and accommodation had an influence on the intention of traveling to pay respect to Buddha images of Thai tourists in Bangkok by 59.4% with statistical significance at a level of 0.05 and found that tourism incentives consisted of incentives to drive tourism and incentives to attract tourism. It influenced their intention of traveling to pay respect to Buddha images among Thai tourists in Bangkok by 67.4%. The benefits obtained from this research was that tourism business operators could use the information obtained in terms of planning or improving tourism and services to meet the needs of target tourists.
   การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความตั้งใจท่องเที่ยวทัวร์ไหว้พระของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขต กรุงเทพมหานครและเพื่อศึกษาองค์ประกอบการท่องเที่ยว และ แรงจูงใจในการท่องเที่ยวที่มีอิทธิพลความตั้งใจท่องเที่ยวทัวร์ไหว้พระ ของนักท่องเที่ยว กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัยครั้งนี้ คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครที่มีความสนใจหรือเคยท่องเที่ยวทัวร์ไหว้พระ จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบสอบถาม ผลการวิจัย พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นต่อองค์ประกอบการท่องเที่ยว ได้แก่ ด้านกิจกรรม ด้านสิ่งอำนวยความสะดวก ด้านการเข้าถึง ด้านสิ่งดึงดูดใจ ด้านที่พัก โดยรวมอยู่ในระดับดี และมีความคิดเห็นต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวซื้อทัวร์ไหว้พระ โดยรวมอยู่ในระดับมาก และผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นต่อความตั้งใจท่องเที่ยวทัวร์ไหว้พระโดยรวมอยู่ในระดับมาก ผลจากการทดสอบสมมติฐาน พบว่า องค์ประกอบด้านการท่องเที่ยว ประกอบด้วย ด้านกิจกรรม ด้านสิ่งอำนวยความสะดวก และด้านที่พักมีอิทธิพลต่อความตั้งใจท่องเที่ยวทัวร์ไหว้พระของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร ร้อยละ 59.4  อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และพบว่าแรงจูงใจในการท่องเที่ยว ประกอบด้วย แรงจูงใจผลักดันในการท่องเที่ยว และแรงจูงใจดึงดูดในการท่องเที่ยว มีอิทธิพลต่อความตั้งใจท่องเที่ยวทัวร์ไหว้พระของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร ได้ร้อยละ 67.4 ประโยชน์ที่ได้รับจากงานวิจัยนี้คือ ผู้ประกอบการธุรกิจการท่องเที่ยวสามารถนาข้อมูลที่ได้ไปใช้ในการวางแผนหรือปรับปรุงการท่องเที่ยวและบริการเพื่อตอบสนองความต้องการของนักท่องเที่ยวกลุ่มเป้าหมายได้
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1427
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs602130021.pdf3.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.