Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1371
Title: | DESIGN WEBSITE FOR SOLO FEMALE TRAVELER การออกแบบเว็บไซต์สำหรับผู้หญิงท่องเที่ยวคนเดียว |
Authors: | RUJIRANG SONGPRADIT รุจิรางค์ ทรงประดิษฐ์ Saowaluck Phanthabutr เสาวลักษณ์ พันธบุตร Srinakharinwirot University. College of Social Communication Innovation |
Keywords: | ผู้หญิงท่องเที่ยวคนเดียว แหล่งข้อมูลข่าวสารที่ใช้ในการท่องเที่ยว การออกแบบเว็บไซต์ Solo female traveler Tourism Information resources Website design |
Issue Date: | 16 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The phenomenon of solo female travelers is on the rise and there are also many reasons why a traveler may set off by themselves. Therefore, the purposes of this study are as follows: (1) to know the guidelines for designing a website for solo female travelers; and (2) to know the business design guidelines for solo female traveler websites using mixed method research. The quantitative research and survey research was conducted with a sample of 400 Thai women, aged from 20 years old and interested in solo travel. The qualitative research was performed by interviews with three popular solo female travelers. The comparative analysis of four research-related websites then takes all the results to analyze the study again, including website design issues through the Website Wireframe sample. The results revealed the following: (1) most of the sample for website design analysis liked the simple style, that various characters need to be useful and mainly focus on pictures. There is no current website for solo female travelers in Thailand and the design is similar; (2) the results of the website business design analysis of solo female travelers showed that most of the target groups were between 26-31 years old, with a salary of 35,000 Baht or more per month, and single. They traveled once or twice a year and were willing to pay more for a convenient location. The factor of personal safety is what the target audience was most concerned. It is also hoped that this study will improve solo female traveler websites and encourage females who want to explore the world. การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อทราบแนวทางการออกแบบเว็บไซต์สำหรับผู้หญิงท่องเที่ยวคนเดียว และ 2) เพื่อทราบแนวทางการออกแบบธุรกิจสำหรับเว็บไซต์ผู้หญิงท่องเที่ยวคนเดียว โดยใช้วิธีวิจัยแบบการผสานวิธี โดยเริ่มจากใช้แบบสอบถามที่พัฒนามาจากการวิเคราะห์เว็บไซต์ตัวอย่าง 4 เว็บไซต์ และทฤษฎีที่เกี่ยวข้องกับงานวิจัย กับกลุ่มตัวอย่างผู้หญิงไทย อายุ 20 ปี ขึ้นไป ที่มีสนใจเรื่องการท่องเที่ยวคนเดียว จำนวน 400 คน และทำการสัมภาษณ์เชิงลึกกับเจ้าของเพจผู้หญิงท่องเที่ยวคนเดียวที่ได้รับความนิยม จำนวน 3 คน และวิเคราะห์เปรียบเทียบ 4 เว็บไซต์ที่เกี่ยวข้องกับงานวิจัย นำผลทั้งหมดมาวิเคราะห์เพื่อนำเสนอตัวอย่างการออกแบบ เว็บไซต์ผ่านตัวอย่าง Website Wireframe และการออกแบบธุรกิจเว็บไซต์ผ่าน Business model canvas โดยผลการวิจัยพบว่า 1) ด้านการออกแบบเว็บไซต์ ส่วนใหญ่ชอบเว็บไซต์สไตล์เรียบง่าย ตัวอักษรที่หลากหลายบนเว็บไซต์ โดยเฉพาะรูปแบบตัวอักษรที่มีความทันสมัย ไม่มีเนื้อหามากจนเกินไปในแต่ละหน้า เป็นเนื้อหาที่มีประโยชน์ และเน้นรูปภาพเป็นส่วนใหญ่ ปัจจุบันยังไม่มีเว็บไซต์สำหรับผู้หญิงท่องเที่ยวคนเดียวในประเทศไทย ซึ่งการออกแบบของเว็บไซต์แหล่งข้อมูลทั่วไปในปัจจุบันมีรูปแบบคล้าย ๆ กัน คือรูปแบบเรียบง่าย แต่มีเนื้อหาที่มากจนเกินไป 2) ด้านการออกแบบธุรกิจเว็บไซต์สำหรับผู้หญิงท่องเที่ยวคนเดียว กลุ่มเป้าหมายส่วนใหญ่ที่สนใจเดินทางท่องเที่ยวคนเดียวคืออายุ 26-31 ปี การศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงาน/ลูกจ้างบริษัทเอกชนรายได้ 35,000 บาทขึ้นไป สถานภาพโสด โดยมีการเดินทาง 1-2 ครั้งต่อปี มักจะนิยมพักโรงแรม 2-3 ดาว เดินทางด้วยเครื่องบิน และสนใจร่วมทริปกันผู้อื่นแม้ว่าจะเดินทางท่องเที่ยวเพียงคนเดียว การเดินทางเพื่อพักผ่อน ทำให้ยินดีจ่ายเงินเพิ่มเพื่อได้รับความสะดวกสบายที่เพิ่มขึ้น เช่น ทำเลที่พัก ทั้งนี้ ความปลอดภัยต่อตัวเองคือสิ่งที่กลุ่มเป้าหมายกังวลที่สุด การให้บริการซื้อขายสินค้าบริการต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับการเดินทางผ่านเว็บไซต์ สามารถตอบสนองต่อความต้องการของกลุ่มเป้าหมายได้ |
Description: | MASTER OF ARTS (M.A.) ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1371 |
Appears in Collections: | College of Social Communication Innovation |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs621130170.pdf | 1.96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.