Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1342
Title: | THE STUDY OF KLONG SABAD CHAI’S CULTURE. A CASE STUDY : KRU KAM GAWAI การศึกษาวัฒนธรรมกลองสะบัดชัย : กรณีศึกษา ครูคำ กาไวย์ |
Authors: | NETNAPHIT PHATTHANAJAROEN เนตรนภิส พัฒนเจริญ Chakapong Phatlakfa จักรพงษ์ แพทย์หลักฟ้า Srinakharinwirot University. Faculty of Fine Arts |
Keywords: | วัฒนธรรม กลองสะบัดชัย ครูคำ กาไวย์ Culture Klong Sabat Chai Khu Kam Kawai |
Issue Date: | 16 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The objectives of this study are as follows: (1) to identify the origins of a new version of Klong Sabat Chai applied for contemporary use; (2) to identify the important factors which caused changes in Klong Sabat Chai culture; and (3) to identify the impact of the changes to Klong Sabat Chai on its societies. The researcher applied Qualitative research was used to analyze the guided interviews, related documents and in-depth interviews with 10 experienced people who specialized in a new version of Klong Sabat Chai by purposive sampling as a part of the qualitative research. The findings indicated that: (1) there was no clear evidence that Klong Sabat Chai existed for a long time. However, it was found that these particular drums were widely popular amongst most of the temples in the Northern of Thailand and with the objective of being performed in religious ceremonies. To perform Klong Sabat Chai, the beaters hit the drum by a single drumstick so as to prevent any body parts from touching the drum. Gongs and cymbals were also used in performance. The beaters walked around slowly and performed simple gestures. According to this particular performing style, it did not draw much attention from later generations since it lacked excitement. As a result, Khu Kham Kawai created and developed the new style of Klong Sabat Chai performance by using elbows, knees and feet in the posture of crocodile slapping its tail to hit the drum and it was known as the applied performance of Klong Sabat Chai; (2) factors that led to changes into the applied version of Klong Sabat Chai performance were because social and economic factors. The new version of Klong Sabat Chai culture started to change when entering the business and competition industry; (2.2) in terms of the personal factor (the transferrers) changed the pattern of the performance to suit the learners and the learners started to set up their own performances which led to changes in the performance patterns depending on the circumstances; and (3) the positive effects created inheritance and systematic learning also helped promote the original Klong Sabat Chai communities. In terms of negative effects, there was a conceptual conflict with those who disapproved of the applied performance of Klong Sabat Chai. บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ความเป็นมาของกลองสะบัดชัยแบบประยุกต์ 2) ปัจจัยที่ทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลง และ 3) ผลกระทบของการเปลี่ยนแปลงกลองสะบัดชัยแบบประยุกต์ที่มีต่อชุมชน การวิจัยเชิงคุณภาพ ใช้แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง วิเคราะห์เอกสารและสัมภาษณ์บุคคลที่มีประสบการณ์ด้านวัฒนธรรมกลองสะบัดชัยแบบประยุกต์จำนวน 10 คน คัดเลือกแบบเจาะจง โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ ผลการวิจัย 1) กลองสะบัดชัยมีมายาวนานไม่ปรากฏหลักฐานเป็นเอกสารแน่ชัด แต่เผยแพร่อยู่ในวัดทางภาคเหนือเพื่อประกอบพิธีกรรมทางศาสนา ใช้ไม้ค้อนตี ไม่ให้ร่างกายสัมผัสหน้ากลองบรรเลงกับฆ้องและฉาบ ไม่ออกลีลามาก ด้วยแนวการบรรเลงนี้ทำให้ความสนใจของคนรุ่นหลังลดลงเพราะไม่ตื่นเต้นเป็นเหตุให้ครูคำ กาไวย์คิดค้นและพัฒนาวิธีการตีโดยใช้ศอก เข่า และเท้าในท่าจระเข้ฟาดหางสัมผัสที่หน้ากลอง และถูกกำหนดให้เรียกว่ากลองสะบัดชัยแบบประยุกต์ 2) ปัจจัยของการเปลี่ยนแปลงสู่วัฒนธรรมกลองสะบัดชัยแบบประยุกต์ 2.1) ปัจจัยทางสังคมและเศรษฐกิจ วัฒนธรรมกลองสะบัดชัยแบบประยุกต์เกิดการเปลี่ยนแปลงเมื่อเข้าสู่ธุรกิจและการการแข่งขัน 2.2) ปัจจัยทางบุคคล (ผู้ถ่ายทอด) เปลี่ยนแปลงการแสดงให้สอดคล้องกับผู้เรียน และลูกศิษย์ต่างตั้งคณะรับการแสดงทำให้ปรับการแสดงไปตามสถานการณ์ 3) ผลกระทบที่เกิดในเชิงบวก ทำให้มีการสืบทอดการแสดงกลองสะบัดชัยแบบประยุกต์โดยการศึกษาอย่างเป็นระบบช่วยเผยแพร่ชุมชนแหล่งกำเนิดให้เป็นที่รู้จักอย่างกว้างขวาง ผลกระทบเชิงลบมีเพียงเกิดความขัดแย้งเชิงความคิดกับฝ่ายที่ไม่เห็นด้วยในการตีกลองสะบัดชัยแบบประยุกต์ |
Description: | DOCTOR OF ARTS (D.A.) ศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต (ศศ.ด.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1342 |
Appears in Collections: | Faculty of Fine Arts |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs571150056.pdf | 4.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.