Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1315
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorCHUENTA NUCHKRATOKEen
dc.contributorชื่นตา นุชกระโทกth
dc.contributor.advisorMonthira Jarupengen
dc.contributor.advisorมณฑิรา จารุเพ็งth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot University. Faculty of Educationen
dc.date.accessioned2021-09-08T12:09:35Z-
dc.date.available2021-09-08T12:09:35Z-
dc.date.issued16/8/2021
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1315-
dc.descriptionMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.descriptionการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.abstractThe objectives of this research are as follows: (1) to study executive function among elementary students; (2) to compare executive function with an experimental group before and after participation in a guidance activity package; and; (3) to compare executive function after participating in guidance activities between experimental and control groups. The subject group were divided into two groups: the first group were students in upper primary school in Bangkok by using multistage random sampling with 346 people and the second group were selected individually. The 60 fifth-grade students used purposive sampling. The instruments used in this study included an executive function test for primary students, including a self-assessment version and a teacher assessment version with a reliability of .92 and a series of guidance activities packages to enhance the executive function of the students. The statistics used to analyze the data were mean, standard deviation, a dependent t-test and an independent t-test. The research results were as follows: (1) the executive function for elementary students as a whole was at a high level and in each, all of the indicators were at a high level except emotional control in dimension of executive function, which was at a low level; (2) the experimental group had a significantly higher executive function scores than before participating in guidance activities at a .05 level; and (3) the experimental group had significantly higher executive function scores than the control group at a level of .05.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย 1) เพื่อศึกษาการคิดเชิงบริหารจัดการของนักเรียนประถมศึกษา 2) เพื่อเปรียบเทียบการคิดเชิงบริหารจัดการของนักเรียนกลุ่มทดลองก่อนและหลังการเข้าร่วมกิจกรรมแนะแนว และ 3) เพื่อเปรียบเทียบการคิดเชิงบริหารจัดการหลังการเข้าร่วมกิจกรรมแนะแนวระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มตัวอย่างแบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มที่ 1 เป็นนักเรียนที่กำลังศึกษาอยู่ชั้นประถมศึกษาตอนปลาย โรงเรียนในสังกัดกรุงเทพมหานคร โดยใช้การสุ่มแบบหลายขั้นตอนจำนวน 346 คน และ กลุ่มที่ 2 เป็นนักเรียนที่กำลังศึกษาอยู่ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 60 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ 1) แบบวัดการคิดเชิงบริหารจัดการสำหรับนักเรียนประถมศึกษา ฉบับนักเรียนประเมินตนเองและฉบับครูประเมิน ค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .92 และ 2) ชุดกิจกรรมแนะแนวเพื่อเสริมสร้างการคิดเชิงบริหารจัดการสำหรับนักเรียนประถมศึกษา สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test Dependent และ t-test Independent ผลการวิจัยพบว่า 1) การคิดเชิงบริหารจัดการของนักเรียนประถมศึกษาในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และในรายตัวบ่งชี้ ทุกตัวบ่งชี้อยู่ในระดับมาก ยกเว้นการควบคุมอารมณ์อยู่ระดับน้อย 2) หลังการเข้าร่วมกิจกรรมนักเรียนกลุ่มทดลองมีค่าเฉลี่ยการคิดเชิงบริหารจัดการสูงกว่าก่อนการเข้าร่วมกิจกรรมแนะแนว อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) หลังการเข้าร่วมกิจกรรมนักเรียนกลุ่มทดลองมีค่าเฉลี่ยการคิดเชิงบริหารจัดการสูงกว่านักเรียนกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectการคิดเชิงบริหารจัดการth
dc.subjectชุดกิจกรรมแนะแนวth
dc.subjectนักเรียนประถมศึกษาth
dc.subjectExecutive Functionen
dc.subjectGuidance Activities Packageen
dc.subjectElementary studentsen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationPsychologyen
dc.titleENHANCEMENT OF EXECUTIVE FUNCTION FOR ELEMENTARY STUDENTS THROUGH GUIDANCE ACTIVITIES PACKAGEen
dc.titleการเสริมสร้างการคิดเชิงบริหารจัดการสำหรับนักเรียนประถมศึกษา โดยชุดกิจกรรมแนะแนวth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs601130269.pdf7.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.