Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1304
Title: | THE DEVELOPMENT OF ACTIVE CITIZENSHIP AND SCIENCE LEARNING ACHIEVEMENT FOR GRADE 5 STUDENTS THROUGH GPAS 5 STEPS PROCESS การพัฒนาความเป็นพลเมืองใส่ใจสังคมและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้กระบวนการเรียนรู้ 5 ขั้นตอน |
Authors: | PONGPIROON WADEESIRISAK พงษ์พิรุณ วดีศิริศักดิ์ Panida Sakuntanak พนิดา ศกุนตนาค Srinakharinwirot University. Faculty of Education |
Keywords: | ความเป็นพลเมืองใส่ใจสังคม ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ กระบวนการเรียนรู้ 5 ขั้นตอน การจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ Active citizenship Science Learning Achievement GPAS 5 STEPS Process Inquiry Process |
Issue Date: | 16 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The objective of this research is to develop active citizenship and science learning achievement for Grade Five Students through the GPAS 5 STEPS Process. The samples consisted of 70 students, divided into two groups; on experimental and a control group. Each group consisted of 35 students and used cluster random sampling. The experimental group was taught through the GPAS 5 STEPS Process; whereas the control group were taught through the Inquiry Process. The research instruments used in the study were as follows: (1) lesson plans of the GPAS 5 STEPS Process; (2) lesson plans of the Inquiry Process; (3) an active citizenship scale; and a (4) science learning achievement test. The data was analyzed by descriptive statistics, t-test, Hotelling’s T2 and MANOVA. The results indicated the following: (1) the active citizenship and science learning achievement of the experimental group were statistically significant at a high level of .05 before studying; and (2) active citizenship in the experimental group were statistically significant and higher than the control group at a level of .05, while science learning achievement was not statistically significant. การวิจัยในครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อพัฒนาความเป็นพลเมืองใส่ใจสังคมและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้การจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการเรียนรู้ 5 ขั้นตอน กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียน 70 คน แบ่งออกเป็นกลุ่มทดลอง 35 คน และกลุ่มควบคุม 35 คน โดยใช้การสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งกลุ่ม กลุ่มทดลองได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการเรียนรู้ 5 ขั้นตอน ส่วนกลุ่มควบคุมได้รับการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ เครื่องมือในการวิจัย ได้แก่ (1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการเรียนรู้ 5 ขั้นตอน (2) แผนการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ (3) แบบวัดความเป็นพลเมืองใส่ใจสังคม และ (4) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงบรรยาย การทดสอบที Hotelling’s T2 และการวิเคราะห์ความแปรปรวนตัวแปรพหุนาม ผลการวิจัยพบว่า (1) กลุ่มทดลองมีความเป็นพลเมืองใส่ใจสังคมทั้งรายด้าน ภาพรวม และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์สูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) กลุ่มทดลองมีความเป็นพลเมืองใส่ใจสังคมทั้งรายด้านและภาพรวมสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แต่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ไม่แตกต่างกัน |
Description: | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1304 |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs601130139.pdf | 2.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.