Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1192
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorTHEPRANGSON SRITHONGINen
dc.contributorเทพรังสรรค์ ศรีทองอินทร์th
dc.contributor.advisorNak Guliden
dc.contributor.advisorณักษ์ กุลิสร์th
dc.contributor.otherSrinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Societyen
dc.date.accessioned2021-07-09T09:57:01Z-
dc.date.available2021-07-09T09:57:01Z-
dc.date.issued14/5/2021
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1192-
dc.descriptionMASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)en
dc.descriptionบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)th
dc.description.abstractThis research aims to study the competitive advantage (CA) influencing Facebook (FB)-based customer decision-making on purchasing PlayStation (PS) products and services from retail stores. The sample consisted of 400 customers aged 18-54 and from FB groups related to PS products. Google Forms were used for data collection and statistical data analysis was in the form of a percentage, mean and standard deviation. The hypothesis testing was conducted through independent sample t-test, one-way analysis of variance, Pearson product moment correlation, and multiple regression analysis. The research findings revealed the following: (1) the majority of customers were males, aged between 27-35, single, widowed, divorced or separated, most graduated with a Bachelor's degree, worked at private companies, and earned an average salary between 12,000-21,499 Baht; meanwhile, there were 3-4 people in most of their families; (2) most customers held good opinions about the 4C’s Marketing mix (4C's); that is, a ‘very good level’ were concerned with convenience (CV), whereas customer solution (CS), communication (CM), and customer cost (CC) were at a ‘good level’; (3) most customers had good views on CA differentiation, quick response, and focus were at a ‘very good level’, while cost leadership was associated with the ‘good level’. The results of the hypotheses testing revealed the following: (1) the different ages and average salaries of the customers had a significant effect on the FB-based customer decision making to purchase PS products and services from retail stores at a statistically significant level of 0.05; (2) the 4C's was highly correlated with CA and establishing a high correlation with CV and CM, with a moderate relationship with both CC and CS at a statistically significant level of 0.01; (3) CA differentiation and focus positively affected purchasing decisions on account of statistically significant level of 0.01 by an adjusted R2 equal to 37.3%.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความได้เปรียบในการแข่งขันที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์และบริการ PlayStation ผ่านร้านค้าปลีก ของผู้บริโภคในกลุ่ม Facebook กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้บริโภคในกลุ่ม Facebook ที่เกี่ยวข้องกับผลิตภัณฑ์ PlayStation และมีอายุระหว่าง 18-54 ปี จำนวน 400 คน โดยใช้ Google form เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน  สถิติที่ใช้ทดสอบสมมติฐานเพื่อวิเคราะห์ความแตกต่างโดยการหาค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ด้วยสถิติสหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และการวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณ  ผลการวิจัยพบว่า (1)ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุอยู่ในช่วง 27-35 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ในช่วง 12,000-21,499 บาท มีขนาดของครอบครัว 3-4 คน และมีสถานภาพโสด/หม้าย/หย่าร้าง/แยกกันอยู่  (2)ผู้บริโภคส่วนใหญ่มีความคิดเห็นเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาดในมุมมองของลูกค้าโดยรวมอยู่ในระดับดี ด้านความสะดวกสบายที่ลูกค้าได้รับอยู่ในระดับดีมาก โดยที่ด้านการตอบสนองความต้องการลูกค้า ด้านการสื่อสารกับลูกค้า และด้านต้นทุนที่ลูกค้าต้องจ่ายอยู่ในระดับดี (3)ผู้บริโภคส่วนใหญ่มีความคิดเห็นเกี่ยวกับความได้เปรียบในการแข่งขันโดยรวมอยู่ในระดับดี ด้านการสร้างความแตกต่าง ด้านการตอบสนองอย่างรวดเร็ว และด้านการมุ่งตอบสนองความต้องการของลูกค้าเฉพาะกลุ่มอยู่ในระดับดีมาก โดยที่ด้านการเป็นผู้นำด้านต้นทุนอยู่ในระดับดี ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า (1)ผู้บริโภคที่มีอายุ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์และบริการที่เกี่ยวข้องกับ PlayStation ผ่านร้านค้าปลีกแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (2)ส่วนประสมการตลาดในมุมมองของลูกค้าโดยรวมมีความสัมพันธ์กับความได้เปรียบในการแข่งขันโดยรวมในระดับสูงไปในทิศทางเดียวกัน ด้านความสะดวกสบายที่ลูกค้าได้รับ และด้านการสื่อสารกับลูกค้ามีความสัมพันธ์อยู่ในระดับสูงไปในทิศทางเดียวกัน โดยที่ด้านต้นทุนที่ลูกค้าต้องจ่าย และด้านการตอบสนองความต้องการผู้บริโภค อยู่ในระดับปานกลางไปในทิศทางเดียวกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 (3)ความได้เปรียบในการแข่งขัน ได้แก่ การสร้างความแตกต่าง และการมุ่งตอบสนองความต้องการของลูกค้าเฉพาะกลุ่ม มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์และบริการ PlayStation ผ่านร้านค้าปลีก ของผู้บริโภคในกลุ่ม Facebook ในทิศทางเดียวกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 37.3th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectส่วนประสมทางการตลาดในมุมมองของลูกค้าth
dc.subjectความได้เปรียบในการแข่งกันth
dc.subjectการตัดสินใจซื้อth
dc.subject4C’s Marketing Mixen
dc.subjectCompetitive advantageen
dc.subjectDecision making processen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.titleCOMPETITIVE ADVANTAGE INFLUENTIALIN FACEBOOK-BASED CUSTOMERS' DECISION MAKINGTO PURCHASE PLAYSTATION PRODUCT AND SERVICE FROM RETAIL STOREen
dc.titleความได้เปรียบในการแข่งขันที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์และบริการ PlayStation ผ่านร้านค้าปลีก ของผู้บริโภคในกลุ่ม Facebook th
dc.typeMaster’s Projecten
dc.typeสารนิพนธ์th
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs601130381.pdf3.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.