Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1130
Title: | FACTORS INFLUENCING OVERSEAS TRAVEL INSURANCE PURCHASING BEHAVIOR TRENDS AMONG WORKING-AGE PEOPLE IN THE BANGKOK METROPOLITAN AREA ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อแนวโน้มพฤติกรรมการซื้อประกันภัยการเดินทางต่างประเทศของคนวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานคร |
Authors: | SOMRUTHAI LIKHITKITWOERAKUL สมฤทัย ลิขิตกิจวรกุล Supada Sirikutta สุพาดา สิริกุตตา Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society |
Keywords: | ประกันภัยการเดินทางต่างประเทศ คุณภาพการบริการ คนวัยทำงาน Overseas travel insurance Service quality Working-age people |
Issue Date: | 14 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The objectives of this research are to study the factors influencing the overseas travel insurance purchasing behavior trend of working-age people in the Bangkok metropolitan area. The sample consisted of 400 working-age people and used a questionnaire for data collection. The statistical methods used analysis included percentage, mean, standard deviation, t-test, One-Way Analysis of Variance, Multiple Regression and the Pearson Product Moment Correlation Coefficient. Most of respondents were female, 30-39 years old, single, with a Bachelor’s degree, worked at private companies, and had an average income per month up to 55,001 Baht. The study found that the overall opinions of the elements of the service quality, consisting of Tangibility, Reliability, Responsiveness, Assurance and Empathy, were at a very good level. The results of the hypothesis testing can be concluded as follows: people of different ages, marital status, occupations and average income per month had different overseas travel insurance purchasing behavior trends at a statistically significant level of 0.05. In terms of the element of service quality, assurance influenced overseas travel insurance purchasing behavior trends at a statistically significant level of 0.05. In terms of consumer behavior, the number of trips a year influenced overseas travel insurance purchasing behavior trends. Insurance companies may use this study to improve their marketing strategies and service quality with regard to overseas travel insurance. In addition, they obtained a competitive advantage and increased their business profits. งานวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาแนวโน้มพฤติกรรมการซื้อประกันภัยการเดินทางต่างประเทศของคนวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างคือคนวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานครจำนวน 400 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูล สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณและสถิติสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นคนวัยทำงานเพศหญิง อายุ 30 - 39 ปี โสด การศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชนและรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 55,001 บาทขึ้นไป กลุ่มตัวอย่างมีความคิดเห็นต่อคุณภาพการบริการซึ่งประกอบด้วยลักษณะทางกายภาพ ความน่าเชื่อถือและไว้วางใจ การตอบกลับและความพร้อมในการให้บริการ การรับประกันและการสร้างความเชื่อมั่น และการเอาใจใส่ดูแลลูกค้าอยู่ในระดับดีมาก ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าคนวัยทำงานที่มีอายุ สถานภาพ อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกันมีอิทธิพลต่อแนวโน้มพฤติกรรมการซื้อประกันภัยการเดินทางต่างประเทศอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 คุณภาพการบริการด้านการรับประกันและการสร้างความเชื่อมั่นมีอิทธิพลต่อแนวโน้มพฤติกรรมการซื้อประกันภัยการเดินทางต่างประเทศอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 พฤติกรรมผู้บริโภคด้านจำนวนครั้งในการเดินทางไปต่างประเทศ มีความสัมพันธ์กับแนวโน้มพฤติกรรมการซื้อประกันภัยการเดินทางต่างประเทศอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 มีความสัมพันธ์กันในระดับต่ำ งานวิจัยนี้เป็นประโยชน์สำหรับผู้ประกอบการธุรกิจประกันวินาศภัยสามารถนำไปใช้ประกอบการวางแผนและพัฒนากลยุทธ์คุณภาพการบริการเกี่ยวกับประกันภัยการเดินทางต่างประเทศ อันจะสร้างความได้เปรียบในการแข่งขันต่อคู่แข่งรวมถึงผลกำไรในการดำเนินธุรกิจให้เพิ่มขึ้นต่อไป |
Description: | MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.) บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1130 |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs602130011.pdf | 2.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.