Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1107
Title: | RESEARCH AND DEVELOPMENT OF INTERACTIVE POSTCARD TO PROMOTE TOURISM IN CHUMPHON PROVINCE การวิจัยและพัฒนารูปแบบโปสการ์ดปฏิสัมพันธ์เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยว จังหวัดชุมพร |
Authors: | SAKNARIN SANGRUNG ศักดิ์นรินทร์ สังข์รุ่ง Pilan Boonyaprapha ปิลันลน์ ปุณญประภา Srinakharinwirot University. College of Social Communication Innovation |
Keywords: | โปสการ์ดปฏิสัมพันธ์ การท่องเที่ยว จังหวัดชุมพร สังคมดิจิทัล Interactive Postcard Chumphon Tourism Digital Society |
Issue Date: | 14 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purpose of this study is to research and develop the interactive postcard to promote the tourism of Chumphon province. The area covered in this study were as follows: (1) to study and analyze the kind of tourist postcard formats that help promote tourism; (2) to study the personalities and behavior of tourists in the Digital Society era; and (3) to develop and design tourist postcards to support the Digital Society and to promote tourism in Chumphon. The purpose of this research is to improve the original postcard to be more modern by using the Digital Society to be in step with current tourist behavior. This research will be used for publicity and increase tourism in Chumphon. The methodology of this research was conducted using a research and development model. The researcher collected qualitative data from local people in Chumphon and the quantitative data from tourists through an online questionnaire. The results of the questionnaire were as follows: the tourists were mostly females, from 25-35 years of age, worked at private companies, and earned approximately 15,001-30,000 THB per month. Their purpose in traveling was mainly to relax and focus on natural tourist area, accommodation, restaurants, and social media attractions in Chumphon. In step two, the researcher analyzed the postcards using composition theory and the elements of design. The optimal postcard was 105 mm in width, 148 mm in length, with a smooth white texture for the text. Based on this research, five prototype postcards were designed using the “Chumphon sea” as main concept and using ‘combination’ as the conceptual design framework. In step three, the prototype postcards were evaluated by both experts and tourists and found that: (1) the format that experts and tourists were most satisfied with was a postcard with a combination balance between photography and painting (2); the most noticeable social media platform that tourists used to contact the researchers included Facebook, Instagram, websites, and Augmented Reality (AR). Lastly, the researcher analyzed and re-evaluated the comments and suggestions to further improve and develop postcard designs in order to help promote Chumphon tourism in a digital society. การวิจัยและพัฒนาโปสการ์ดปฏิสัมพันธ์เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยว จังหวัดชุมพร มีวัตถุประสงค์ ได้แก่ 1) เพื่อศึกษาวิเคราะห์รูปแบบโปสการ์ดที่ส่งเสริมการท่องเที่ยว 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวในยุคสังคมดิจิทัล 3) เพื่อพัฒนาและออกแบบโปสการ์ดปฏิสัมพันธ์เพื่อรองรับสังคมดิจิทัลและส่งเสริมการท่องเที่ยวจังหวัดชุมพร งานวิจัยนี้สร้างสรรค์ขึ้นโดยมุ่งหวังพัฒนารูปแบบดั้งเดิมของโปสการ์ดให้มีความทันสมัยโดยใช้เทคโนโลยีสื่อปฏิสัมพันธ์เพื่อให้สอดคล้องกับพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวในปัจจุบันและเป็นเครื่องมือในการประชาสัมพันธ์และส่งเสริมการท่องเที่ยวให้แก่จังหวัดชุมพร งานวิจัยชิ้นนี้ทำการวิจัยในรูปแบบการวิจัยและพัฒนา ขั้นตอนแรกผู้วิจัยได้ทำการรวบรวมข้อมูลเชิงคุณภาพจากการสัมภาษณ์คนในพื้นที่จังหวัดชุมพรและรวบรวมข้อมูลเชิงปริมาณเกี่ยวกับพฤติกรรมการท่องเที่ยวจากกลุ่มนักท่องเที่ยวผ่านแบบสอบถามออนไลน์ พบว่าส่วนมากเป็นเพศหญิง อายุ 25-35 ปี เป็นพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้ 15,001-30,000 บาท มีเป้าหมายการท่องเที่ยวเพื่อพักผ่อน เน้นการท่องเที่ยวเชิงธรรมชาติ หาข้อมูลที่พัก การเดินทาง ร้านอาหารและสถานที่ท่องเที่ยวผ่านช่องทางโซเชี่ยลมีเดียมากที่สุด ขั้นตอนที่ 2 ผู้วิจัยได้ทำการวิเคราะห์โปสการ์ดโดยใช้ทฤษฎีองค์ประกอบในงานออกแบบพบว่าโปสการ์ดโดยทั่วไปมีขนาดความกว้าง 105 มิลลิเมตร และยาว 148 มิลลิเมตร ผิวเรียบและพื้นสีขาวสำหรับเขียนข้อความ และทำการออกแบบต้นแบบโปสการ์ดเป็นจำนวน 5 แบบ ผ่านแนวคิดหลักคือทะเลชุมพร โดยใช้การผสมผสานเป็นกรอบแนวคิดในการออกแบบ ขั้นตอนที่ 3 ผู้วิจัยได้นำต้นแบบโปสการ์ดไปทำการประเมินความพึงพอใจโดยผู้เชี่ยวชาญและนักท่องเที่ยว พบว่า 1)รูปแบบที่ผู้เชี่ยวชาญและนักท่องเที่ยวพึงพอใจมากที่สุดคือแบบภาพถ่าย(Photo)ผสมผสานกับภาพวาด(Painting) 2)ช่องทางการสื่อสารที่ผู้เชี่ยวชาญและนักท่องเที่ยวให้ความสนใจคือ Facebook, Instagram, เว็บไซต์ และ Argumented Reality(AR) ขั้นตอนสุดท้ายผู้วิจัยจึงได้นำผลการประเมินและข้อเสนอแนะมาปรับปรุงและพัฒนาการออกแบบเป็นโปสการ์ดปฏิสัมพันธ์ที่รองรับสังคมดิจิทัลเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวจังหวัดชุมพร |
Description: | MASTER OF ARTS (M.A.) ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1107 |
Appears in Collections: | College of Social Communication Innovation |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs601130088.pdf | 6.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.