Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1081
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorEAKAPAN BOONSERMen
dc.contributorเอกพันธ์ บุญเสริมth
dc.contributor.advisorNuwee Wiwatwattanaen
dc.contributor.advisorนุวีย์ วิวัฒนวัฒนาth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot University. Faculty of Scienceen
dc.date.accessioned2021-06-14T08:49:53Z-
dc.date.available2021-06-14T08:49:53Z-
dc.date.issued14/5/2021
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1081-
dc.descriptionMASTER OF SCIENCE (M.Sc.)en
dc.descriptionวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)th
dc.description.abstractThe fast-rising number of vehicles on the road resulted in a matching number of traffic accidents, especially during long holidays when people travel back home. A better understanding of the risk factors leading to traffic accidents may help decrease the number and to prevent severe injuries and deaths. This research addressed the imbalanced binary classification problem of predicting injury severity of road traffic accidents during New Year festivals in Thailand using open government data. Random undersampling and oversampling with SMOTE, and the combination of both undersampling and oversampling, used to rebalance training instances before fitting any Random Forests models. The results showed that random undersampling gave the best performance at 83%, with regard to both recall and accuracy. The important factors driving the prediction of severe injuries, including method, age, and alcohol consumption. This work could benefit public authorities in analyzing accident hot spots and crucial factors that discourage road safety.en
dc.description.abstractจำนวนยานพาหนะบนท้องถนนที่เพิ่มขึ้นอย่างรวดเร็ว ส่งผลให้จำนวนอุบัติเหตุจราจรเพิ่มมากขึ้น โดยเฉพาะในช่วงวันหยุดยาวที่ผู้คนเดินทางกลับบ้าน ความเข้าใจที่ดีขึ้นเกี่ยวกับปัจจัยเสี่ยงที่นำไปสู่อุบัติเหตุจราจร อาจช่วยลดจำนวนและป้องกันการบาดเจ็บและเสียชีวิตอย่างรุนแรง งานวิจัยเรื่องนี้กล่าวถึงปัญหาการจำแนกแบบไบนารีที่ไม่สมดุล ในการทำนายความรุนแรงของการบาดเจ็บของอุบัติเหตุจราจรบนท้องถนนในช่วงเทศกาลปีใหม่ของประเทศไทย โดยใช้ข้อมูลเปิดของรัฐบาลของประเทศไทย การสุ่มลดจำนวนตัวอย่าง การเพิ่มจำนวนตัวอย่างด้วย SMOTE และการรวมกันของทั้งการสุ่มลดจำนวนตัวอย่างและการเพิ่มจำนวนตัวอย่าง ถูกนำมาใช้เพื่อปรับความสมดุลของข้อมูลอินสแตนซ์ในข้อมูลฝึกสอน ก่อนที่จะฝึกสอนการเรียนรู้ของเครื่องด้วยอัลกอริทึม Random Forests ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่าการสุ่มลดจำนวนตัวอย่างให้ประสิทธิภาพที่ดีที่สุดที่ 83 เปอร์เซ็นต์ ทั้งในด้าน Recall และ Accuracy ปัจจัยสำคัญที่ทำให้การทำนายความรุนเเรงของผู้บาดเจ็บจากอุบัติเหตุ ได้แก่ วิธีการนำส่งของผู้บาดเจ็บ อายุ และการดื่มแอลกอฮอล์ งานวิจัยเรื่องนี้อาจเป็นประโยชน์ต่อหน่วยงานของรัฐในการวิเคราะห์ระบุตำเเหน่งความรุนของการเกิดอุบัติเหตุและปัจจัยสำคัญที่กีดกันความปลอดภัยทางถนนth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectการจำแนกประเภทแบบไบนารีที่ไม่สมดุลth
dc.subjectการเรียนรู้ของเครื่องth
dc.subjectอุบัติเหตุทางถนนth
dc.subjectImbalanced Classificationen
dc.subjectMachine Learningen
dc.subjectTraffic Accidenten
dc.subjectRandom Foresten
dc.subject.classificationComputer Scienceen
dc.titleUSING MACHINE LEARNING TO PREDICT INJURY SEVERITY OF ROADTRAFFIC ACCIDENTS DURING NEW YEAR FESTIVALSFROM THAILAND'S OPEN GOVERNMENT DATAen
dc.titleการประยุกต์ใช้การเรียนรู้ของเครื่องในการทำนายความรุนแรงของผู้บาดเจ็บจากอุบัติเหตุทางถนนในช่วงเทศกาลปีใหม่จากข้อมูลเปิดภาครัฐของประเทศไทยth
dc.typeMaster’s Projecten
dc.typeสารนิพนธ์th
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs611130441.pdf5.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.