Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1035
Title: EFFICIENCY OF AN ENGLISH LEARNING PACKAGE BASED ON CONCEPT-BASED INSTRUCTION AT THE PRIMARY SCHOOL LEVEL 
ประสิทธิภาพของชุดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวการสอนแบบมโนทัศน์ สำหรับนักเรียนในระดับชั้นประถมศึกษา
Authors: THITIMAPORN BOULOY
ธิติมาพร บัวลอย
Lawrence Honkiss Platon
ลอเรนซ์ ฮอนคิส พลาต้น
Srinakharinwirot University. Faculty of Education
Keywords: ชุดการเรียนรู้
การสอนแบบมโนทัศน์
ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร
learning package
Concept-based Instruction
Communicative English
Issue Date:  15
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purposes of this study were as follows: (a) to construct an English learning package based on Concept-based Instruction at the primary school level; (b) to determine the efficiency of the learning package with an 80/80 criteria; (c) to investigate the students’ learning achievement before and after using the learning package; (d) to measure the satisfaction of students towards using the learning package and; (e) to measure  satisfaction and acceptability of EFL experts towards the learning package.The sample group in this study consisted of a grade six classroom with eight students at Ban Nong Phue School, Nong Khai Primary Education Service Area Office one, in the first semester of the 2019 academic year, selected by Cluster Random Sampling. The research instruments were four quizzes, a pretest and posttest, lesson plans, and questionnaires on satisfaction, satisfaction and acceptability. The results of this study were compared to the mean scores and percentages that the learning package was efficient and higher than the 80/80 criteria. The students were satisfied with the learning package, as well as the experts, who accepted the learning package.  Based on the results, it was suggested that EFL teachers can adopt or adapt this learning package to suit contexts, or to create a new learning package based on Concept-based Instruction to improve English productive skills and conceptual thinking skills.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (ก) สร้างชุดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษที่มีประสิทธิภาพตามแนวการสอนแบบมโนทัศน์สำหรับนักเรียนในระดับชั้นประถมศึกษา (ข) เปรียบเทียบค่าประสิทธิภาพของชุดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวการสอนแบบมโนทัศน์สำหรับนักเรียนในระดับชั้นประถมศึกษาตามเกณฑ์การหาค่าประสิทธิภาพ 80/80 (ค) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์หลังการเรียนของนักเรียนหลังจากใช้ชุดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวการสอนแบบมโนทัศน์สำหรับนักเรียนในระดับชั้นประถมศึกษา (ง) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนที่ใช้ชุดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษที่ตามแนวการสอนแบบมโนทัศน์สำหรับนักเรียนในระดับชั้นประถมศึกษา และ (จ) ศึกษาความพึงพอใจของผู้เชี่ยวชาญด้านการสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศและการยอมรับในชุดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวการสอนแบบมโนทัศน์สำหรับนักเรียนในระดับชั้นประถมศึกษากลุ่มตัวอย่างที่เข้าร่วม คน การวิจัยในครั้งนี้ประกอบด้วย นักเรียนระดับประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนบ้านหนองผือ จำนวน 8 คน ภาคเรียนที่1 ปีการศึกษา 2562 ที่ได้ใช้การสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) จาก 156 ห้องเรียนที่มีลักษณะคล้ายคลึงกัน และมีผู้เข้าร่วมในงานวิจัย ได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญด้านการสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ จำนวน 3 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ แบบทดสอบระหว่างเรียน แบบทดสอบหลังเรียน ชุดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวการสอนแบบมโนทัศน์สำหรับนักเรียนในระดับชั้นประถมศึกษา แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยชุดการเรียนรู้ และแบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เชี่ยวชาญด้านสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศและการยอมรับในชุดการเรียนรู้ ผลการวิจัยพบว่า (ก) ค่าเฉลี่ยร้อยละของการทดสอบระหว่างและหลังเรียนมีค่าสูงกว่าเกณฑ์ 80/80 ที่ 84.07/85.43 (2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 80 (3) นักเรียนมีความพึงพอใจอยู่ในระดับพึงพอใจ (4) ผู้เชี่ยวชาญมีความพึงพอใจอยู่ในระดับพอใจและยอมรับชุดการเรียนรู้ ซึ่งงานวิจัยชิ้นนี้จะเป็นประโยชน์ต่อครูผู้สอนภาษาอังกฤษโดยการนำชุดการเรียนรู้นี้นำไปปรับใช้ให้เหมาะสมกับบริบทหรือสามาสร้างชุดการเรียนรู้ตามแนวการสอนแบบมโนทัศน์เองได้
Description: MASTER OF EDUCATION (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1035
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs601130103.pdf6.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.