Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1010
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | JARUKIT SANPONSITH | en |
dc.contributor | จารุกิตติ์ แสนพลสิทธิ์ | th |
dc.contributor.advisor | Sutatip Chavanavesskul | en |
dc.contributor.advisor | สุธาทิพย์ ชวนะเวสสกุล | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University. Faculty of Social Sciences | en |
dc.date.accessioned | 2021-03-19T08:37:16Z | - |
dc.date.available | 2021-03-19T08:37:16Z | - |
dc.date.issued | 18/12/2020 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1010 | - |
dc.description | MASTER OF SCIENCE (M.S.) | en |
dc.description | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.) | th |
dc.description.abstract | This research is a study of the factors affecting bike parking spots that are suitable for facilitating public transport on Ratchapruek Road in Bangkok by using the geographic information system, along with an opinion assessment form regarding suitable bike parking spot. A sample group of 217 people used 6 types of public transport systems, including BTS, MRT, Special Express and BRT buses, and rail and boat transportation by applying geographic information systems to classify the bicycle routes that access BTS and MRT stations. The Service Area (Network Analysis) function on the location of the BTS and MRT had a 600 meter radius to check the location connected to different types of public transport system and used building utilization data to classify the TOD area in the area connecting the public transport system with the closest facility function to analyze pedestrian paths from residential locations to get to the BTS and MRT within a 600 meter radius. The results showed that types of bicycle routes SL (Share Lane) 17, BL (Bike lane) 6, WCL (Wide curb lane) 12 and MP (Multi-Use Path) 9 routes and areas with the most potential as bike parking spots. This is the TOD Urban Center Area which is the connecting point for two mass transit lines, buses and trains; namely Wongwien Yai (Purple Line) and Wongwien Yai (Dark Red Line), followed by the TOD General area, which is a public transport connection point. Some of the other places include buses, trains and piers, including the Phutthamonthon Bridge Station (Purple Line), the Thonburi-Siriraj area (Light red line), and Siriraj (Orange line). This is based on the needs of the stops for public transport users and the need for stops that are no more than 15 meters from the station, using free space at the station, can park five to ten bicycles and facilities including CCTV cameras, illuminated lights with a steel frame to lock, and with a roof to protect against the rain. The research suggestions included a proposed study of bicycle paths crossing the intersection; and the development of safe bicycle paths, such as the risk of walking accidents, isolated spots, abandoned car areas and electric lights for safety and continuity when traveling by bicycle | en |
dc.description.abstract | งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาปัจจัยและจุดจอดจักรยานที่เหมาะสมให้เอื้อต่อระบบขนส่งสาธารณะบนถนนราชพฤกษ์ กรุงเทพมหานคร โดยประยุกต์ใช้ระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ ร่วมกับแบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับการหาจุดจอดจักรยานที่เหมาะสม มีกลุ่มตัวอย่างจำนวน 217 คน ที่เป็นผู้ใช้งานระบบขนส่งสาธารณะ 6 ประเภท ได้แก่ รถไฟฟ้า BTS รถไฟฟ้า MRT รถโดยสารประจำทางด่วนพิเศษ BRT รถโดยสารประจำทาง ขนส่งทางราง และขนส่งทางเรือ โดยจำแนกประเภทเส้นทางจักรยานที่เข้าถึงสถานีรถไฟฟ้า BTS และ MRT จากตำแหน่งรถไฟฟ้า BTS และ MRT ในระยะการเดิน 600 เมตร เพื่อตรวจสอบตำแหน่งที่เชื่อมต่อกับระบบขนส่งสาธารณะประเภทอื่นๆ และนำข้อมูลการใช้ประโยชน์อาคารจำแนกประเภทพื้นที่การพัฒนาพื้นที่รอบสถานีขนส่งมวลชน (TOD) ในพื้นที่เชื่อมต่อระบบขนส่งสาธารณะ และวิเคราะห์เส้นทางการเดินเท้าจากตำแหน่งที่พักอาศัยในการเข้าถึงสถานีรถไฟฟ้า BTS และ MRT ในระยะการเดิน 600 เมตร ผลการวิจัยพบว่าเส้นทางจักรยานมีทั้งหมด 44 สายทาง แบ่งเป็น SL (Share Lane) จำนวน 17 สายทาง BL (Bike lane) จำนวน 6 สายทาง WCL (Wide curb lane) จำนวน 12 สายทาง และ MP (Multi-Use Path) จำนวน 9 สายทาง และพื้นที่ที่มีศักยภาพจุดจอดจักรยานมากที่สุด เป็นจุดเชื่อมต่อรถไฟฟ้า ( 2 สาย ) รถเมล์ และรถไฟ คือ บริเวณวงเวียนใหญ่ (สายสีม่วง), วงเวียนใหญ่ (สายสีแดงเข้ม) นับเป็นพื้นที่ TOD Urban Center รองลงมา เป็นจุดเชื่อมต่อระบบขนส่งสาธารณะรูปแบบอื่น ๆ ได้แก่ รถเมล์ รถไฟ และท่าเรือ คือ สถานีสะพานพุทธฯ (สายสีม่วง) และบริเวณธนบุรี-ศิริราช (สายสีแดงอ่อน) ศิริราช (สายสีส้ม) นับเป็นพื้นที่ TOD General ความต้องการจุดจอดของผู้ใช้ระบบขนส่งสาธารณะมีความต้องการจุดจอดที่ห่างจากสถานีไม่เกิน 15 เมตร โดยใช้พื้นที่ว่างบริเวณสถานีที่สามารถรองรับได้ 5 – 10 คัน มีสิ่งอำนวยความสะดวก เช่น กล้อง CCTV ไฟส่องสว่าง มีโครงเหล็กไว้ให้ล็อคจักรยาน และมีหลังคากันแดดกันฝน ทั้งนี้ควรมีการศึกษาแนวทางการทำทางจักรยานข้ามทางแยก และการพัฒนาทางจักรยานที่มีความปลอดภัย เช่น จุดเสี่ยงต่อการเดินอุบัติเหตุ จุดเปลี่ยว พื้นที่รกร้าง ไฟฟ้าแสงสว่าง เพื่อความปลอดภัยและมีความต่อเนื่องในการเดินทางโดยใช้จักรยาน | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | จุดจอดจักรยาน | th |
dc.subject | ถนนราชพฤกษ์ กรุงเทพมหานคร | th |
dc.subject | ระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ | th |
dc.subject | Suitable bicycle parking | en |
dc.subject | Ratchaphruek Road | en |
dc.subject | GIS | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.title | FINDING SUITABLE BICYCLE PARKING LOTS ON RATCHAPRUEK ROAD, BANGKOK METROPOLIS | en |
dc.title | การหาจุดจอดจักรยานที่เหมาะสมบนถนนราชพฤกษ์ กรุงเทพมหานคร | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | Faculty of Social Sciences |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs581130144.pdf | 10.2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.